הזוכים בתחרויות של פסטיבל הקולנוע ירושלים ה-42
הזוכים הגדולים בתחרויות הישראליות:
"חמצן"
"מלאכי"
הזוכים המרכזיים בתחרויות הבינלאומיות:
"הסוכן
החשאי"
"לוסיה"
"האמא
הטובה ביותר בעולם"
היום, יום חמישי, 24 ביולי 2025, מוכרזים הזוכים בתחרויות הפסטיבל.
הטקס נערך בסינמטק ירושלים.
סך
הפרסים בפסטיבל השנה עומד על כמיליון
שקלים.
להלן רשימת הפרסים
המלאה:
התחרות הבינלאומית
חבר השופטים: לורנס בנדר, מתיאס גלסנר, ג'וליה פון היינץ
פרס נחמה ריבלין לסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "הסוכן החשאי" (The Secret Agent)
בימוי: קלבר מנדוזה פילהו (ברזיל)
פרס הבימוי: באלינט סימלר (הונגריה) - "לקחים" (Lesson Learned)
ציון
לשבח:
"צליל
של נפילה"
(Sound of Falling)
בימוי:
מאשה
שילינסקי (גרמניה)
התחרות הבינלאומית לסרטי ביכורים בחסות GWFF
חבר השופטים: ברונו נהון, תום שובל, דני רוזנברג
פרס GWFF לסרט הביכורים הבינלאומי הטוב ביותר: "לוסיה" (Litte Trouble Girls)
בימוי: אורשקה דז'וקיץ' (סלובניה)
ציון
לשבח:
"מועד
לפורענות"
(Urchin)
בימוי:
האריס
דיקינסון (אנגליה)
תחרות ברוח החופש
חבר השופטים: ערן ריקליס, טדי ליפר, טל גרניט
פרס קאמינגס לסרט הטוב ביותר: "האמא הטובה ביותר בעולם" (The Best Mother in the World)
בימוי: אנה מויילארט (ברזיל)
תחרות OFF לקולנוע תיעודי נסיוני על שם שנטל אקרמן
שופטת: אורי לוין
פרס קרן משפחת אוסטרובסקי לסרט תיעודי נסיוני על שם שנטל אקרמן מוענק לסרט: "מסרו לה שאני אוהבת אותה" (Tell Her that I Love Her)
בימוי: רומיין בורנז'ה (צרפת)
תחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי באורך מלא
חבר השופטים: טינה לוק, ג'ולי שלז, מנשה נוי
פרס חג'ג' לסרט העלילתי הטוב ביותר באמצעות הקרן לירושלים מוענק לסרט "חמצן"
בימוי: נטעלי בראון
הפקה: אביב בן שלוש, עדי בר יוסף, נטעלי בראון
נימוקי
חבר השופטים:
קריאה
רדיקלית של ההוויה הישראלית במרכזה אם
הבוחרת להפסיק להיות קורבן של האתוס
הישראלי,
לא משנה מה יהיה המחיר.
הסרט בנוי מרבדים רבים של המציאות הישראלית מנקודת מבט חדשה, שמעניק נופך כמעט תנ"כי לסיפור של אם העומדת בפני הקרבת בנה. הבמאית והתסריטאית נטעלי בראון מפרקת את האתוס הישראלי – משחרור ירושלים עד זחילה על השטיח בלילות כתוצאה של פוסט-טראומה, ובכך מפרקת את דמותו של הגיבור הישראלי. סרט בעל קצב פנימי, חזק וסוער, המוצג דרך עיניה של דמות מעוררת הזדהות, בהופעה נפלאה של דאנה איבגי המצליחה לגעת בחוסר האונים הקולקטיבי.
ציון לשבח מוענק לסרט ״הים״
בימוי: שי כרמלי-פולק
הפקה: באהר אגבאריה
נימוקי
חבר השופטים:
מסע פואטי שמצליח
להראות את הניואנסים של המציאות הקשה בה
אנו חיים ומעביר את חווית המבוך הבלתי
אפשרי של החיים במדינת ישראל,
מול הכיבוש,
הצבא והמשטרה.
בין מנהרות, גדרות, מגדלים, אוטובוסים, מכוניות ואופנועים, נעה מול עינינו כמיהתו הפשוטה של ילד לראות את הים רחב הידיים, המופיע כסיכוי לחופש ולגאולה.
פרס GWFF לסרט הביכורים הישראלי הטוב ביותר מוענק לסרט "נאנדאורי"
בימוי: אתי ציקו
הפקה: איילת קייט, אמיר הראל, פלביה אורטיג, ולדימיר קצ'רבה
נימוקי
חבר השופטים:
בסרטה הראשון שלה
באורך מלא,
מוכיחה אתי ציקו יכולות
נפלאות,
ומובילה אותנו למסע
רב עוצמה.
היא בונה עולם אמנותי, קולנועי, נשי וייחודי, בו היא יוצרת התנגשות בין המסורת לבין העולם המודרני. הגיבורה שיצרה אתי ציקו באה מעולמות פטריארכליים אך פועלת ללא לאות בניסיון לשנות את המציאות. בכך יוצר הסרט נקודת מפגש מרתקת של האישה החזקה החוזרת אל העולמות המדכאים מהם ברחה, אל מקום שהשתיק אותה, בו גם הגברים כלואים בידי מוסכמות חברתיות.
סרט המשוחרר כולו מנקודת מבט של הקולנוע הגברי אך שומר לא להיות לעומתי או מגדרי. אתי ציקו מתגלה כבמאית עם קול עצמתי ברור, יד בוטחת, ויכולות יוצאות דופן כבר בסרטה הראשון.
פרס ענת פרחי לתסריט: מיכל ברזיס, עודד בן־נון, תום שובל, עמיטל שטרן - "שפה זרה"
נימוקי
חבר השופטים:
תסריט מבריק,
מקורי ומתוחכם,
ששולף הפתעה אחר הפתעה,
קסם אחר קסם,
ונע בקלות בין עולם
ריאליסטי לבין עולם פנימי.
הקונפליקט המוכר של שחיקה בחיי נישואין נלקח למקומות מקוריים בעזרת תחבולות תסריטאיות וקולנועיות שחושפות רגש אמיתי. בזכות דמויות הנעות לעיתים ללא שליטה אל קצוות רגשיים מטלטלים, הסרט חושף עולם נסתר של בני זוג היכולים להיות בו זמנית קרובים ורחוקים.
פרס ענת פרחי למשחק: ריקי רייף סיני - "כי את מכוערת"
נימוקי
חבר השופטים:
הופעה אמיצה של
ריקי רייף סיני,
שחקנית צעירה וטוטאלית,
שמצליחה במיומנות
יוצאת דופן לברוא דמות ייחודית.
ריקי רייף סיני מהלכת
בהצלחה מעוררת השתאות בין תצוגה מחוספסת
ומלאת ביטחון ואגרסיביות,
ובד בבד עמוסה שבריריות
ופגיעות.
פרס האנסמבל: "הים"
נימוקי
חבר השופטים:
הופעה
אותנטית ומרשימה של צוות שחקנים,
שילוב של שחקנים
מקצועיים ונון-אקטורס,
המצליחים לשרטט עולם
שלם ומגוון של אוכלוסייה תחת דיכוי -
אם בדמויות המשנה הרבות
המייצרות תחושה של חיים אמיתיים ואמינים
המתנהלים לנגד עיניו של הצופה,
ואם בדמותו של האב
הבולטת כפגיעה ואנושית בחברה פטריארכליות
כובלת,
ועד דמותו של הילד
הכועס,
והפגיע,
האמיץ והנחוש שלא לוותר
למציאות הדכאנית.
תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי באורך מלא
פרס דיאמונד לסרט התיעודי הטוב ביותר מוענק לסרט "מלאכי"
בימוי והפקה: עדו בהט ונעם דמסקי
נימוקי
חבר השופטים:
סרטם
של עדו בהט ונעם דמסקי מציג דרמה אנושית
חזקה וזאת מבלי לשפוט את גיבוריה שחושפים
בפנינו את המקומות הכי שבריריים ועמוקים
שלהם.
"מלאכי" נוגע במורכבות הבסיסית ביותר של חיי משפחה, באהבת הורים ללא תנאי ובבחינת היחס לאחר והשונה. הוא מתמודד באומץ עם טאבו חברתי גדול, בקונפליקט אנושי ייחודי ודילמה מוסרית וערכית.
הסרט לא מותיר לצופה אפשרות לחמוק מהשאלה איך היה הוא פועל באותה סיטואציה. הסרט מציג את רוח האדם בגדולתו.
פרס דיאמונד לבימוי התיעודי הטוב ביותר: ישראלה שאער מעודד - "וַ'יְנִי (איפה) ידידה?"
נימוקי
חבר השופטים:
הבמאית ישראלה שאער
מעודד מטפלת באופן ייחודי בפרשה נפיצה
שמלווה את המדינה כשבעים שנה.
בעזרת תחקיר מעמיק ומנקודת מבט אישית, מובילה אותנו הבמאית אל תוך הסיפור הפרטי של משפחתה, ודרכו יוצאת אל פרשה שהסעירה, ומסעירה, את החברה הישראלית כולה. תוך שהיא חושפת פרטים חדשים וגילויים על העבר האפל, היא מציגה נחישות יוצאת דופן בעשייתה הקולנועית, גם אם במחיר אישי ומשפחתי.
פרס אהרון עמנואל לצילום: שי גולדמן - "נאנדאורי"
נימוקי
חבר השופטים:
הצילום של שי גולדמן
מהפנט.
מהנופים המרהיבים של
גיאורגיה ועד הסצנות בחללים הפנימיים
הוא מעלה את הסרט לרמה של סרטי האפוס
הגדולים.
בעזרת שימוש מדויק
בתאורה והתמודדות אמיצה עם סצנות אינטימיות
בהן משתלבות תשוקה וניכור,
הוא מחבר בין הדמות
התלושה והעולם המרהיב והקשה אליו היא
חוזרת.
בנוסף ל"נאנדאורי", הצלם שי גולדמן הציג בהצלחה בסרט ״הים" עולם שונה לגמרי, זה הקרוב אלינו, זה של תל אביב הסואנת. ביו האוטובוסים, המכוניות, האופנועים והמולת הולכי הרגל שם משוטט הגיבור כמו נמחץ על ידי הכאוס האורבני.
פרס עליזה ומיכה שגריר לעריכה הטובה ביותר: עדו בהט ועידו הר - "מלאכי"
נימוקי
חבר השופטים:
העריכה המורכבת של
"מלאכי"
בונה סיפור דרמטי
מדילמות אנושיות המוצגות לנו מנקודות
מבט שונות,
המאפשרת לצופה להזדהות
בכל שלב עם דמות אחרת.
הסרט נבנה כפאזל הלוקח את הצופה למסע אמוציונלי מטלטל, בו מתקלפות בפניו שכבה אחר שכבה, פרט אחר פרט, עד לחשיפה המאוחרת של גיבור הסרט, בהחלטה קולנועית עוצמתית המייצרת חוויה בלתי נשכחת.
פרס יוסי מולה למוזיקה: אבי בללי - "הים"
נימוקי חבר השופטים:
המוזיקה של אבי בללי הופכת סרט מסע מרמאללה אל הים למסע רגשי מלא נפח. היא איננה משתלטת על הסרט או מכתיבה את הרגשות של הצופה, אלא מוסיפה לסרט קול נוסף באופן אורגני.
עבודת ההלחנה מאפשרת לנו להיכנס לעולמו הפנימי של הילד גיבור "הים", והקצב שלה נותן את הדופק היציב שלו בתוך הכאוס בו הוא נמצא.
תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי קצר
חבר השופטים: יבגני רומן, אורית פוקס רותם, יובל שרף
פרס דיאמונד לסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר מוענק לסרט: ״לשון מאחורי שיניים״
בימוי:
אירה אדוארדובנה
הפקה:
נעמה פיריץ
פרס דיאמונד לסרט העלילתי הקצר - מקום שני מוענק לסרט: ״התה של דליה מטיל צל על הר פוג׳י״
בימוי:
אורן גרנר
הפקה:
אורן גרנר וליהיא נחמני
פרס עליזה ומיכה שגריר לסרט הסטודנטים הקצר הטוב ביותר מוענק לסרט: ״הדברים שאנחנו עושים בשביל אהבה ואזרחות זרה״
בימוי:
איל סגרסקי
ביה״ס:
סם שפיגל בית הספר
לקולנוע וטלוויזיה
פרס למשחק מוענק להיאלי יוסף זדה, על הופעתה בסרט ״חיימשלי״
בימוי: זיו ממון
פרס לסרט אנימציה הטוב ביותר מוענק לסרט: ״הציפור שרצתה״
בימוי:
גן דה לנגה
הפקה:
גן דה לנגה וקובי מזרחי
הפקות
ציון לשבח מוענק לסרט ״בסיס אם״
בימוי:
עמית קרא
ביה״ס:
בית הספר לקולנוע
וטלוויזיה ע״ש סטיב טיש,
אוניברסיטת תל-אביב
התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע ניסיוני – פרסי קרן משפחת אוסטרובסקי
חבר השופטות: מעין שלף, הילה בן - ארי, אלהם רוקני
פרס קרן משפחת אוסטרובסקי, מקום ראשון מוענק לסרט ״הבריחה תתפוס אותך הלילה״
בימוי: נעה שמחיוף שחף
נימוקי
השופטות:
מתוך
מעטה של ערפל סמיך עולה מופע מבריק המצליב
בין זמנים,
ומתאר חקיין של אלביס
ישראלי שתקוע בבית הוריו בזמן מלחמה.
סרטה המקורי של נעה
משמיע קול ייחודי וצעיר המתכתב עם ההיסטוריה
של הקולנוע והוידאו ארט ונוגע באופן מרגש,
מסקרן,
ומשעשע לפרקים,
בתחושת הייאוש
הקולקטיבית.
מסך בתוך מסך,
חדר בתוך חדר,
במה,
ממ"ד-
המרחבים החידתיים
הנפרשים בפני הצופה משקפים באופן פואטי
ניסיון בריחה שכשל.
פרס קרן משפחת אוסטרובסקי, מקום שני מוענק לסרט "אוריינטציות"
בימוי: דניאל קיצ'לס
נימוקי
השופטות:
עבודה
מדיטטיבית,
פשוטה למראית עין אך
מורכבת בדיוק שלה ועמוקה באופן בו היא
נוגעת בקונבנציות פוליטיות,
תרבותיות ומגדריות.
הסרט מהדהד את המרחב
שבין נתב"ג
לירושלים כנתיב בריחה הפוך-
עלייה לרגל אל לב
הקונפליקט.
הקול הנשי הוא הגוף,
האיד,
מרחב ללא מילים,
מקהלה טרגית שנגררת
אל גורלה,
בעוד הקול הגברי הבלתי
נראה מנסה לתמלל את המרחב ללא תכלית.
בשפה האמנותית של דניאל
הקול מניע את הדימוי,
כאילו הוא מפסל וידיאו
באמצעות סאונד.
תחרות פיצ'פוינט ירושלים לסרטים באורך מלא בשלבי הפקה ועריכה
חבר השופטים: מישל פרנקו, מישל זאנה, מאיה אמסלם
הפרס
הגדול:
"לאן"
בימוי:
אסף
מכנס
הפקה:
תומר
מקלברג,
חיים
מקלברג,
אורון
רוגובין,
גיא
שני
פרס
השופטים:
"אולי
זאת אהבה"
בימוי:
הניה
ברודבקר
הפקה:
תמי
כהן,
אדר
שפרן
מענק
שירותי עריכה אדיט ומענק שירותי סאונד
די.בי
לסרט באורך מלא:
"אלברזך"
בימוי:
חמד
שרוף
הפקה:
שלומי
אלקבץ,
גלית
כחלון,
מיכל
גלעדי
תחרות הפיצ׳ינג לתסריט קצר בשיתוף קרן גשר לקולנוע רב-תרבותי
חבר השופטים: רנא אבו-פריחה אסיאג, אלירן אלייה, רות דיסקין
מענק
קרן גשר לקולנוע רב-תרבותי
לתסריט הקצר הטוב ביותר ובנוסף מענק
שירותי עריכה אדיט ומענק שירותי סאונד
די.בי:
"אבא
בחדר"
בימוי
ותסריט:
דותן
מורנו
הפקה:
לב
אורלוב
פרס ון־ליר מטעם פסטיבל הקולנוע לקמפיין IMPACT Pitch בשיתוף קופרו
חבר השופטים: היא-לי הירט, יפעת קידר, רועי קמחי
הזוכה:
״אהבה במקומות
קשים״
בימוי:
ברכי הישריק
הפקה:
תמי כהן,
אדר שפר
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה