יום רביעי, 29 ביולי 2020

בצל משבר הקורונה, במרכז לטכנולוגיה חינוכית פיתחו שורה של פעילויות להורים ולילדים מהבית להכנה לרגע המרגש. מאת שרית יוכפז

שלום כיתה א' – גם מהבית:

בצל משבר הקורונה, במרכז לטכנולוגיה חינוכית פיתחו שורה של פעילויות להורים ולילדים מהבית להכנה לרגע המרגש

לימוד האותיות והצלילים בצורה חוויתית מהבית; הכנת ארוחות תוך כדי חיזוק השפה; פעילויות לחיזוק המוטוריקה; לימודי מתמטיקה ומדעים בצורה מקורית; ועוד

במטח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, נערכים ל 1 בספטמבר שונה מאד ובמסגרת זו מכינים מגוון של אלטרנטיבות לילדי כיתה א' להיערכות ליום המרגש ולאופציה של לימודים מהבית. במטח מסבירים כי "השנה, בעקבות מגפת הקורונה, מגיעים הילדים אל השלב הזה בעיצומה של תקופה מורכבת רגשית- אחרי פרק זמן בו לא הגיעו אל הגן או הגיעו אליו באופן שונה מהרגיל ולפני פרק חדש ולא צפוי".

על מנת לסייע לילדים ולהורים, פיתחו במטח שורה של המלצות לפעילויות ביתיות וטכנולוגיות שיאפשרו הכנה ולמידה חווייתית גם מהבית במהלך חודש אוגוסט. "את הפעילויות השונות ניתן לבצע בהרכבים מגוונים ובכך לחזק את התקשורת והחוויה המשפחתית- אח בוגר עם אח צעיר, הורה וילד, פעילות עצמאית", הסבירו במטח.

  • פעילויות דיגיטליות מהבית- תרגול ידע אותיות וצלילים דרך כלים דיגיטליים. כל הכלים שפותחו במטח מאפשרים בקרת לומד עצמאית- כלומר: הילד מקבל משוב על התפקוד שלו דרך הכלי הדיגיטלי ומפתח בכך עצמאות בלמידה וכמובן למידה מתוך הנאה.


  • אותיות בטעם של עוד- במטח ממליצים להורים על שילוב תרגול ידע האותיות והצלילים בפעילויות יום יומיות טבעיות. אפשרות אחת היא פעילויות אפייה משותפות של ההורים עם הילדים. הכוונה לאפיית עוגיות בצורת אותיות. "זו היא פעילות שמשפרת ומפתחת תפקודים ניהוליים של וויסות (המתנה בזמן האפייה, תשומת לב לכל הרכיבים במתכון, עבודה על פי שלבים),  מוטוריקה (לישת הבצק, עיצוב האות) וידע אותיות וצלילים (באיזה צליל מתחילה המילה קמח? כיצד ניצור מהבצק את האות ד'  ממה היא מורכבת? וכד') . כולן מיומנויות נדרשות בכתה א' ומזדמנות באופן טבעי לתיווך תוך כדי חוויית אפייה משותפת ומהנה.

  • למקומות, היכון רוץ!- איסוף חפצים על פי צליל. ההורים יכולים להפעיל טיימר בטלפון הנייד או באמצעות כלים דיגיטליים זמינים ברשת https://www.online-stopwatch.com/spaceship-race/ הילדים יצטרכו לאסוף חפצים על פי התבחין המנחה בזמן הנתון. אפשר לשלב אחים או אחיות. הפעילות תקנה לילדים התנסות בעמידה בזמנים, שליפה מהירה, ידע אותיות וצלילים ועוד.

  • שף/ שפית הצלילים- תכנון ארוחת בוקר/צהריים/ערב על ידי הילדים. כל המרכיבים שמשמשים להכנת הארוחה כוללים מילים שיש בהן צליל מסוים. לדוגמה: ארוחת ערב באות ב'- יכולה להכיל: בננה, גבינה בולגרית וביצה. לא יכולה להכיל: לחם, קורנפלקס ופשטידת קישואים. הפעילות נועדה לפתח אחריות אישית, עבודה בשיתוף פעולה, ידע אותיות וצלילים, תפקודים ניהוליים- תכנון, וויסות- משימה שדורשת התנהלות מול פעולות רבות באופן מתוכנן ומבוקר. הצלחה תוביל להנאה משותפת של כל המשפחה מהארוחה וחיזוק תחושת המסוגלות של הילדים שהובילו את הכנת הארוחה המשפחתית.

  • תופסת צלילים- ניתן לשחק בתוך הבית או במרחב פתוח. משחקים כמו במשחק תופסת פשוט רק עם "אפשרות הצלה". מי שנוגע בחפץ שמתחיל בצליל מסוים אומר מילה שמתחילה באות מסוימת ו"ניצל" מהאפשרות להיתפס. בכל תור מוגדר תבחין אחר. הפעילות נועדה לפתח עבודה על תפקודים תוך ובין אישיים (משחק הוגן, התמודדות עם הפסד/ ניצחון), ידע אותיות וצלילים ולמידה דרך חוויה.

  • יוצרים אותיות- הרכבת אותיות מחפצים שונים/ דרך הגוף. לדוגמה: יצירת האות ג' מאבנים/ עלים/ פקקים. או יצירת האות ק' באמצעות הגוף של הילד או באמצעות שיתוף פעולה. אמא או אבא מהווים חלק אחד והילד חלק אחר. פעילות זו תפתח מוטוריקה, תפקודים ניהוליים- תכנון וידע אותיות וצלילים.

  • לימודי מתמטיקה חווייתיים מהבית – במטח מציעים מספר משחקים חוויתיים ללימודי מתמטיקה לקטנטנים כחלק מההכנה לכיתה א'.


בהצלחה משרית יוכפז-מגזין תרבות אומנות ויופי




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...