יום רביעי, 18 בנובמבר 2020

שי פרדו, האיש שפתח את דלתות הבימה בפני יוצאי אתיופיה, 45, ממושב יד רמב"ם, מייסד התיאטרון האתיופי הראשון ומייסד פסטיבל "הסיגדיאדה" .מאת: שרית יוכפז


"עם שקל בכיס הקמתי את הפסטיבל הכי גדול של יוצאי אתיופיה, דווקא בהבימה"

שי פרדו, 45, כותב, מפיק, שחקן, מייסד התיאטרון האתיופי ומייסד פסטיבל "הסיגדיאדה" שיתקיים ב 26-28 לנובמבר, זו השנה ה-9

שי עלה מאתיופיה בגיל 8 במסגרת מבצע שלמה וגדל בארמון הנציב בירושלים. נכד לכהן בכיר בעדה האתיופית ומשפחת כהנים ידועה עד היום

את הפסטיבל של העדה האתיופית הצליח להכניס למרכז התרבות הישראלי, תיאטרון הבימה ולהביא אליו 4,000 איש

ניסו להזיז אותי לפריפריה, מישהו באגף תקציבים שאל אותי 'מה ליוצאי אתיופיה ולתל אביב?'

"אין לי שקל, אבל אני דואג שכל האמנים שמופיעים בפסטיבל יקבלו תשלום"

למה לא בירושלים? אני גדלתי למרגלות ההר אליו היו מגיעים כל יהודי אתיופיה בחג הסיגד, בארץ גדלתי בארמון הנציב, היכן שחוגגים בארץ את החג. מה שהחג עושה זה לחבר בין על אנשי יהדות אתיופיה שחיים בקצוות כדי שלא ניעלם, כך שמרו על הגחלת. אני רוצה לחבר בין התרבות הישראלית לתרבות האתיופית במכרז התרבות הישראלי"

שי פרדו, האיש שפתח את דלתות הבימה בפני יוצאי אתיופיה, 45,  ממושב יד רמב"ם, מייסד התיאטרון האתיופי הראשון ומייסד פסטיבל "הסיגדיאדה" זו השנה ה-9. שי  גדל בכפר באתיופיה הסמוך להר ג'אן אמורה, סביבו  נהגו לחגוג היהודים את חג הסיגד. ואולם, שי נצר למשפחת כהנים ידועה הממשיכה להוות סמכות דתית עבור אנשי הקהילה האתיופית גם כיום, בחר לחרוג מהמסלול המשפחתי ולהתמסר לאהבתו לתיאטרון: "תמיד ניסיתי לפצח את הזהות שלי דרך תיאטרון במקום הדת".

לפני שני עשורים הקים שי את התיאטרון האתיופי הראשון "אין מספיק אתיופים שמקבלים במה, אז פתחתי תיאטרון שמורכב מ 70% אמנים אתיופים ו 30% שלא, כדי שלא אצור איזה גטו". לאחר כמה שנים, החליט שי למנות מנהל תיאטרון אחר והתפנה ללימודי תיאטרון בבית הספר של ניסן נתיב.

לפני עשור, הצליח שי לחדור למרכז התרבותי של ישראל – הבימה. לאורך עשרים השנים האחרונות, חיפש שי את הדרך להכניס את האמנים האתיופים למרכז התרבותי הישראלי, כאשר את ההשראה קיבל מתיאטרון בהארלם, ניו-יורק, בו היו מופיעים גדולי האמנים השחורים בתחילת דרכם ואשר ממנו יצאו אדי מרפי, דנזל וושינגטון ועוד. שי, שגדל עם ערך גדול לחגי הקהילה האתיופית, החליט להקים פסטיבל תרבות אתיופית בחג הסיגד הקדוש וקיבל על כך את ברכת כהני העדה. למרות החיבור של החג לירושלים, החליט שי להקים את הפסטיבל דווקא ב"הבימה".

"ניסו כל הזמן להזיז אותי לפריפריה, כאשר ניגשתי לבקש תקציב ממשרד התרבות לטובת הפסטיבל, שאל אותי אחד העובדים באגף התקציבים 'מה ליוצאי אתיופיה ולתל אביב?'". למרות אינספור טריקת דלתות, שי לא וויתר "מסתבר שאם אתה הולך עם אמונה שלמה במה שאתה עושה, נדבקים אליך אנשים שמוכנים להצביע ברגליים".

"ההנהלה של הבימה אמרה לי 'אם תצליח להביא 400 אנשים זה יהיה הישג מטורף ונוכל לעשות שיתוף פעולה' לפסטיבל של אותה שנה הגיעו 4,000 איש וההנהלה הייתה בשוק". שי דאג שכל האמנים שמגיעים להופיע בפסטיבל יקבלו תשלום וכן דאג שהמבקרים שמגיעים, ככל הנראה מערים רחוקות מתל אביב ואין להם יכולת לשלם על כרטיס, יקבלו הופעות חינמיות בחלק מהאולמות ופעילויות חינמיות בחללים הפתוחים של תיאטרון "הבימה".

פסטיבל הסיגדיאדה יתקיים זו השנה ה-9 במשך שלושה ימים בתיאטרון "הבימה" בתל אביב וכל התכנים האמנותיים (הרצאות, מופעים, סדנאות אומנות ועוד) יעברו לצופים ב'לייב-פייסבוק'. בפסטיבל השנה ישתתפו להקת טראראם והכראוגרפית והרקדנית דגה פדר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...