יום ראשון, 1 בנובמבר 2020

בערב יום השנה ה-82 לליל הבדולח במסגרת פרויקט "תושבים.ות מרצים לתושבים.ות" של מרכז ביכורי העתים, מרכז תרבות ואמנות של עיריית תל אביב-יפו . מאת: שרית יוכפז

 


בערב יום השנה ה-82 לליל הבדולח
במסגרת פרויקט "תושבים.ות מרצים לתושבים.ות"
של מרכז ביכורי העתים, מרכז תרבות ואמנות של עיריית תל אביב-יפו

 
אייל שרף יספר וישיר בזום

 

צללי המוזיקה
"צלילי המוזיקה", "קברט", "המפיקים"-

הדי האיום הנאצי בשלושה מחזות הזמר

 הרצאה/מפגש מוזיקלי מיוחד
מרצה ושר: אייל שרף


ראשון 8.11.20 בשעה 20:30
הזום ילווה בתרגום לשפת הסימנים

מחיר 25 שקלים בקישור

 

בשנת 1959 יצרו המלחין היהודי ריצ׳רד רוג׳רס והתמלילן אוסקר המרשטיין השני את "צלילי המוזיקה" – כזכור, סיפור מלא חן על אומנת וילדים, אך גם הניסיון הראשון לעסוק באיום עליית הנאצים ובזמן שעדיין לא נהוג היה לדבר בזוועות שהם חוללו במחזות מוזיקליים.

ב-1966 המחזמר המהפכני "קברט" מאת ג'ון קֶנְדֶר ופרד אֶבּ, גם הם יהודים, כבר מעמיד את השואה במרכזו. ולא רק שאין בו כבר ה-happy end האופייני, אלא שהוא גם משתמש בדרכי ביטוי נועזות כדי לבטא את תעמולת השנאה הנאצית.

כעבור כמה עשורים, מל ברוקס סוגר מעגל כשהוא מעבד את סרטו "המפיקים" (1967) למחזמר, וכך מגשים את חלומו להתנקם בהיטלר תוך שימוש בנשק שהוא שכלל כל חייו – הומור. "המפיקים", שבמרכזו שני יהודים החוברים יחדיו להפיק מיוזיקל ששם ללעג את הצורר הנאצי (על נשיותו), שבר שיאי זכייה בטוני כשעלה ב-2001.

אלו מחלוקות חריפות התעוררו בעניין הצגת צלבי קרס ומועל יד על במת "צלילי המוזיקה"? מדוע הואשמו היוצרים היהודים של "קברט" באנטישמיות? והאם בכלל יש מקום להתייחס לשואה בהומור?

שאלות אלה ואחרות יציג אייל שרף, זמר ומרצה, מומחה בתחום מחזות-הזמר, שגם כותב בנושא ב"הארץ" וב"מקור ראשון". אייל הוא בעל תואר שני בביצוע ודרמטורגיה של התיאטרון המוזיקלי מאוניברסיטת ניו-יורק. במסגרת ההרצאה אייל יבצע שירים מתוך מחזות-הזמר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...