יום חמישי, 16 ביוני 2022

גרמניה תומכת בשימור מורשת היהודים והיהודיות דוברי הגרמנית/ מאת שרית יוכפז

 


גרמניה תומכת בשימור מורשת היהודים והיהודיות דוברי הגרמנית

העבירה תרומה של 1.2 מיליון אירו לטובת מוזיאון המורשת היקית בישראל

אירוע חגיגי יתקיים בת"א ביום ראשון, ה -  19.06.2022 לרגל מעבר מוזיאון יהדות דוברי הגרמנית ("מוזיאון היקים")  לאוניברסיטת חיפה

  • במעמד שרת התחבורה הישראלית מירב מיכאלי
  • וסגנית נשיאת הבונדסטאג הגרמני איידן אוזוגוס

 

מדינת גרמניה תומכת בשימור מורשתם של יהודים ויהודיות דוברי/ות גרמנית בישראל עם סכום של עד 1.2 מיליון אירו. הסכם בנושא זה נחתם בין ארגון יוצאי מרכז אירופה ('ארגון היקים') ומשרד החוץ הגרמני ב- 25 במאי 2022 בתל אביב.

מטרת התרומה היא שימור מורשתם הייחודית של יהודים ויהודיות דוברי/ות גרמנית בישראל, להוקיר את חשיבותה בהקמתה ובנייתה של מדינת ישראל בצורה נאותה ולהמשיך לחקור את תרומתם.

עוד לפני הסיכום שהושג התקיימו דיונים בין ארגון היקים וגרמניה על אבטחתם ואחסונם של המוצגים, עד שיימצאו למוזיאון מיקום חדש, שותפים שילוו אותו לאורך זמן ונותני חסות במידה מספקת. שגרירות גרמניה בתל אביב העמידה לרשות המעבר הזמני והאחסון המקצועי של המוזיאון תחילה סכום של 200,000 אירו.

אוסף המורשת של היהדות דוברת הגרמנית בישראל יוצג כחלק ממוזיאון ראובן הכט באוניברסיטת חיפה. ביסודה של ההחלטה על מיקום המוזיאון עומדת תפיסת העתיד של "מרכז חיפה ללימודי גרמניה ואירופה – HCGES" במימון ארגון  ה- DAAD המתייחסת לנושא והסכם שיתוף פעולה בין אוניברסיטת חיפה וארגון היקים הנסמך על כך.

גרמניה הציעה סיוע בסכום של עד מיליון אירו נוספים עבור המעבר ושיפוץ המוזיאון במסגרת ציון "1700 שנה חיים יהודיים בגרמניה". כך רוצים להבטיח שלצד הצגת פרטי האוסף של "מוזיאון היקים" לשעבר בתפן באופן עדכני, תובטח גם העברת מורשת חשובה זו לדור השלישי של שורדי השואה ויוקם לשם כך מקום חדש למחקר ולמפגשים.

ההסכם מרחיק הלכת יצוין באירוע חגיגי ביום א', 19 ביוני 2022, במעון שגרירת גרמניה סוזנה ואזום-ריינר. אוניברסיטת חיפה ושגרירת גרמניה מזמינות יחד לאירוע החגיגי לרגל הכינוס השנתי של חבר הנאמנים של אוניברסיטת חיפה. לצד נשיא האוניברסיטה, פרופ' רון רובין ויו"ר ארגון היקים דבורה הברפלד מצפים גם לבואם של אוצרת מוזיאון תפן לשעבר רותי אופק, סגנית נשיאת הבונדסטאג איידן אוזוגוס ושרת התחבורה מירב מיכאלי.

המארחת, השגרירה סוזנה ואזום-ריינר הצהירה לקראת האירוע: "היקים וצאצאיהם היו ונותרו בוני גשרים בין גרמניה וישראל. אנו מקווים שמוזיאון מורשת היהדות דוברת הגרמנית במיקומו החדש באוניברסיטת חיפה ימשיך להיות עמוד תווך נוסף בקשר הייחודי הזה בין המדינות שלנו.

מקום התצוגה החדש והעדכני בחיפה לא אמור לתת רק מבט אל העבר של יהודים ויהודיות דוברי/ות גרמנית בישראל ותפקידם/ן המרכזי בבניית הארץ. המוזיאון שעוצב מחדש מיועד להיות בעיקר גם מקום למפגשים אישיים, מחקר מדעי מופתי וחילופי תרבות ובו בעת לשמר את מורשת ה"יקים" עבור הדורות הבאים.

הרפובליקה הפדראלית של גרמניה גאה לתרום את חלקה בשימור והנחלת מורשת היהדות דוברת הגרמנית בישראל. תודתנו הכנה נתונה לכל התורמים והתורמות, מוסדות ושותפים ושותפות נוספים/ות, שמסייעים בשימור הנחלה הייחודית הזאת".

דבורה הברפלד, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה: "הארגון מודה מקרב לב למשרד החוץ הגרמני ולשגרירות גרמניה בישראל על שפעלו ונרתמו מתוך אחריות ומחויבות לחשיבות קיום המוזיאון ושדרוגו, לטובת הציבור בישראל בכלל והקהילה הייקית בפרט".

רקע:

אוסף "מוזיאון היקים" בתפן כולל קרוב למיליון מסמכים וחפצים אישיים על חיי היקים בגרמניה (חלקם עוד מהמאה ה-18), הגעתם לארץ ובניית חייהם החדשים כאן. בין היתר האוסף כולל את עזבונו של הרמן שטרוק ואת "צריף נהריה", בו חיו משפחות מגרמניה לאחר שהגיעו לארץ בתנאים בסיסיים ביותר.

חיבורו העתידי של האוסף עם "המרכז לחקר גרמניה ואירופה" אמור להבטיח את המשך המחקר המדעי של עיזבונות היקים וליצור את נקודת המוצא לדו-שיח מעמיק על מורשת היקים עם המדע, סטודנטים והקהל הרחב בישראל ובעולם.

סיוע נוסף למיזם ניתן ע"י קרן אלפרד לנדקר, הרפובליקה הפדראלית של אוסטריה, שירות החילופין האקדמאי הגרמני DAAD ותורמים/ות פרטיים/ות רבים/ות. שגרירות גרמניה תל אביב מיוצגת בוועדת ההיגוי של המוזיאון החדש למורשת היהדות דוברת הגרמנית בתפקיד יועץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...