יום שלישי, 16 בנובמבר 2021

חג האורים - חג המורשת מאת שרית יוכפז


 

חג האורים - חג המורשת מאת שרית יוכפז

 

אחרי שהתקיים בשנה שעברה במתכונת שונה בעקבות הקורונה, שבוע המורשת בהובלת המשרד לירושלים ומורשת, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, הספריה הלאומית ויד בן־צבי - חוזר בחג החנוכה שוב לשטח • הפעם, יותר מתמיד, הציבור מוזמן למאות פעילויות מקוריות ומעשירות באתרי המורשת מצפון ועד דרום, בשטח ובאונליין • חפירות ארכיאולוגיות, ביקור במוזיאונים, חדרי בריחה, בישול, אפיית סופגניות, הצגות, סיורי-שטח וסיורים מקוונים – אלה רק חלק מההפתעות שמחכות לקהל הרחב בעשרות האתרים • שר ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "שבוע המורשת הוא הזדמנות לגלות, להתחבר ולהתרגש מהעבר המפואר ומההיסטוריה של העם היהודי בארצו"

 

סקרנים לדעת איך מייצרים כדורי 9 מ"מ, או איך קולעים מחצלת מגומא? מתחשק לכם לבקר בארמונות החשמונאים, לכבס כמו החלוצים של פעם או להתנסות בחפירה ארכיאולוגית? בשבוע המורשת, מסורת של המשרד למורשת וירושלים וגופי המורשת בישראל שיתקיים בחופשת החנוכה (6.12.21-29.11.21) בכל חלקי הארץ, תוכלו להשתתף במאות פעילויות ואירועים לכל המשפחה, בשטח וברשת.


שבוע המורשת, פרי שיתוף פעולה בין גופי המורשת המוחשית והבלתי-מוחשית: רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, הספרייה הלאומית ויד בן­־צבי, מתקיים זו השנה השמינית ושם לו למטרה להנגיש את אתרי המורשת לכלל האוכלוסייה, כדי להעמיק את ההיכרות של הציבור עם הנכסים ההיסטוריים הפזורים ברחבי הארץ, כמו גם במרחב הדיגיטלי. כמדי שנה, צפויים להשתתף באירועי שבוע המורשת מבקרות ומבקרים מכל חלקי הארץ, במאות אירועי שטח ואירועים מקוונים, מיסוד המעלה בצפון ועד באר שבע בדרום.


בין היתר, יוכלו המשתתפים – סבים, סבתות, הורים, ילדים, מטיילים והציבור כולו - ליהנות מסדנאות מגוונת, סיורים מומחזים ומודרכים, אתרים ארכיאולוגיים המזמינים את הציבור להשתתף בחפירה ולגלות את העבר, חדרי בריחה, הצגות, סדנאות בישול ואפייה ועוד שלל אטרקציות מהנות ומעשירות (ר' פירוט הפעילויות מטה) בגנים לאומיים, אתרים ארכיאולוגיים, אתרי מורשת, מסלולים בטבע ומוזיאונים. כמו כן, במקביל לפעילויות השטח, יוכל הציבור לקחת חלק בשבוע המורשת גם מהבית ובצורה מקוונת, בפעילויות דיגיטליות שונות כמו חידון מורשת וחידון מאויר, וכן להיחשף אל תכנים ייחודיים של הספרייה הלאומית ושל אוסף יד בן־צבי.

 

פרטים נוספים על שבוע המורשת ולוח אירועים ופעילויות מתעדכן - ניתן למצוא באתר הייעודי, אשר יעלה בימים הקרובים, בכתובת:  .http://moreshetonline.org.il

 

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת: "שבוע המורשת הלאומית שהפך למסורת רבת שנים מייצר עבור כלל הציבור, ובמיוחד לדור הצעיר, הזדמנות לגלות, להתחבר ולהתרגש מהעבר המפואר ומההיסטוריה של העם היהודי בארצו. עצם היכולת של העם היהודי לחזור לארצו אחרי אלפיים שנות גלות ולהקים מחדש את מדינת היהודים, בנויה על יכולתנו כעם לזכור את עברנו ולשמר את המורשת שלנו - ובזה עוסק בכל יום משרד ירושלים ומורשת בראשותי. אני מברך ומזמין את כלל הציבור להגיע לאתרי המורשת בכל רחבי הארץ."

                                                                            .

נתנאל איזק, מנכ"ל משרד מורשת וירושלים: "שבוע המורשת הלאומית בחנוכה מחדש ומאיר בכל שנה לציבור הישראלי, עם דגש על הדור הצעיר, את העבר העשיר והמרשים של העם היהודי בארצו. אני מברך את כלל הגופים שמשתפים פעולה יחד עם משרד ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין, בהפיכת שבוע המורשת למסורת חינוכית, ציונית וייחודית. אני מזמין את כלל הציבור להגיע אל האתרים הרבים ולגלות, להתחבר ולהתרגש מאתרי המורשת בכל רחבי הארץ."

 

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "שבוע המורשת הוא הזדמנות חגיגית ומצוינת לכל המשפחה, מקטן ועד גדול, לגלות, לחוש ולהתרגש באופן חוויתי מערכי ואתרי המורשת הייחודיים של ארץ ישראל. אתרים המספרים את סיפור קיומנו במאה האחרונה ועד אלפי שנים אחורה. עם אתרים ונופים מרהיבים, חוויות מעשירות ומהנות והיסטוריה מרתקת שרק הארץ וערכיה יודעים לספר. לאורך השנים, רשות הטבע והגנים בשיתוף משרד ירושלים ומורשת, רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וגופים נוספים - משקיעה משאבים ותקציבים רבים על מנת לשמר ולטפח את ערכי המורשת בשמורות הטבע והגנים הלאומיים למען הדור הנוכחי והדורות הבאים ולהנגישם לציבור הרחב. שבוע המורשת שמצוין במהלך חג וחופשת החנוכה מאפשר ליהנות מאורם וייחודם של ערכים אלו. מוזמנים לבוא ולהתרגש מהאתרים והחוויות".

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל: "שבוע המורשת מתקיים השנה בימי החנוכה שנותנים ביטוי מיוחד במינו של עמנו למורשתו. חשיבותו של שבוע המורשת, שהוא מפעל ציוני חינוכי - עצומה, במסגרתו הצבור הישראלי בכלל והדור הצעיר בפרט, נחשפים למורשת המפוארת שלנו באמצעות עשרות אירועים וסיורים המופעלים תוך שיתוף פעולה פורה ובסיוע משרד ירושלים ומורשת. מדובר בחלומות מאווים והגשמה של חלוצות וחלוצים שבנו את המדינה, המוצאים ביטוי בעשרות אתרי מורשת שהמועצה מפעילה תוך שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה (מורשת וירושלים, תרבות וספורט), רשות הטבע והגנים ועוד."

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "אני שמח על איחוד הכוחות של גופי התרבות והמורשת שמנגיש את נכסי העבר לעוד ועוד קהלים. החפירות הארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות הופכות דפים רחוקים בספרי ההיסטוריה לעדויות מוחשיות. הן צובעות את העבר בחיים ואנושיות, כך שממש ניתן לגעת ולהתחבר לשורשים שלנו. בזכות שיתוף הפעולה ההדוק והמבורך עם פרויקט 'ציוני
דרך' במשרד ירושלים ומורשת, משולב הציבור הישראלי בעשייה הארכיאולוגית בחפירות ובמיזמי החינוך וההנחלה ברחבי הארץ.  נכסי מורשת חשובים ניצלים מכיליון, ויחד עם מומחי השימור שלנו - זוכים לטיפול מקצועי. אנחנו מזמינים את הקהל לבוא לאירועי שבוע המורשת ולהתרשם מהתגליות שחשפנו, שימרנו והצגנו ברחבי הארץ."

אורן וינברג, מנהל הספרייה הלאומית: "הספרייה פועלת בשנים האחרונות להנגיש את נכסי התרבות והמורשת של העם היהודי והחברה הישראלית בפלטפורמות דיגיטליות רבות. פעילות זו מפיחה חיים באוצרות הרוח של מדינת ישראל למיליונים בארץ ובכל רחבי תבל. הספרייה הלאומית שמחה להיות שותפה לשבוע המורשת, הנותן ביטוי גם הוא - פיזי ודיגיטלי - לאתרים המבטאים את עושרה ההיסטורי של המדינה."

יעקב יניב , מנכ"ל יד בן־צבי: "יד יצחק בן־צבי עורכת סיורים והרצאות לקהל ברחבי הארץ, ומובילה מיזמים ייחודיים לתיעוד ולהנגשה דיגיטלית של נכסי המורשת הנמצאים אצל כל אחד מאיתנו בבית: 'ישראל נגלית לעין' לתיעוד אלבומי התמונות המשפחתיים, 'ארץ חפץ' למוזיאונים הקטנים ולאוספים המיוחדים. אנו פועלים כדי לגלות ולהנגיש לקהל את הפינות החבויות ואת הנכסים התרבותיים שעיצבו ומעצבים את הסיפור של כולנו, בישראל ובתפוצות. יד בן־צבי, היושבת במשכן הנשיא ההיסטורי בלב ירושלים, גאה להיות שותפה בשבוע המורשת הלאומי ולפתוח את שעריה – הפיזיים והדיגיטליים – לציבור."

אודות המשרד לירושלים ומורשת

משרד ירושלים ומורשת הינו המשרד הממשלתי האמון על טיפוחה של עיר הבירה של ישראל וכן על שימורה של המורשת הלאומית ברחבי הארץ. אגף מורשת מטרתו טיפול בנכסי מורשת לאומיים על ידי חשיפתם לקהל הרחב, שימורם, שחזורם ופיתוחם של אתרי מורשת לאומית מצפון הארץ ועד לדרומה. האגף עוסק במורשת מוחשית ובמורשת שאינה מוחשית, כדוגמת מוזיאונים וארכיונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...