יום שני, 15 בנובמבר 2021

תיאטרון פסיק מעלה את פסטיבל אורות חנוכה 15.11-20.12 , פסטיבל תיאטרון חדשני שמעלה הצגות בפני אלפי ילדים בעלי צרכים מיוחדים (ילדים בסיכון, נפגעי נפש, עם מוגבלות פיזית, על הספקטרום האוטיסטי). מאת: שרית יוכפז

 


                                         צילום: ליבי זילברמן

נעה שטמלר, אמא לבת שהתפרצה אצלה בגיל 10.5 מחלת הסכיזופרניה, שהטלטלה הנפשית שעברה, הובילה אותה להפוך לעובדת סוציאלית על מנת לסייע למשפחות של מתמודדי נפש, בשנים הללו היא כתבה יומן שהפך ב- 2016 לספר "שבויה בעצמה". הספר הפך להצגה שעולה ב- 30.11 במסגרת פסטיבל אורות חנוכה בתיאטרון פסיק. הבימאיות והשחקניות נטע רוטמן ורינה קוורטין עיבדו את הספר למחזה ומשחקות בהצגה כאמא ובת.

 

נעה מספרת "החיים מתהפכים כאשר הילדה שלך עוברת משבר נפשי. להייתי מורה ומחנכת  25 שנה במסלול החיים רגיל למדי. אך נגה, ביתנו הצעירה, הייתה מאתגרת מהרגיל כבר כתינוקת. כאמא, חשתי שהיא מתמודדת עם קשיים ומגיל צעיר מאד התעקשתי לחפש אנשי מקצוע שיוכלו לעזiורnbal לה ולי - שיוכלו לתת מענה לקשיים, כדי שתוכל להמשיך ולהשתלב בגן ובהמשך בכיתה עם בני גילה. כשנגה הגיעה לגיל 10 וחצי, הגענו למצב שאנחנו לא מסוגלים לעזור לה, מצבה החמיר והיא החלה להיות אלימה לכל מי שהתקרב אליה. היא אובחנה  כסכיזופרנית לא הייתה לנו ברירה אלא לאשפז אותה במחלקה סגורה לילדים. קשה לתאר את החוויה הקשה כשמאשפזים בת שהיא ילדה צעירה כל כך במחלקה פסיכיאטרית. הרגשתי את הכאב באופן פיזי ממש. זהו אובדן. הכל התבלבל, כל מה שהאמנתי וחשבתי על העולם, הכל השתנה. בתוך כל הכאב והכאוס הזה, היתה  העו"סית והפסיכיאטרית, שאמרה לי שהמסע הזה לא נגמר ודורש כוחות לכל החיים. בשנים הללו הפכתי לעובדת סוציאלית בעמותת אנוש, במילם - מרכז התומך במשפחות למתמודדי נפש. במשך השנים כתבתי סוג של יומן על התהליך, ואז הבנתי שהיומן הופך לספר למשפחות המתמודדים במחלות הנפש, וכדי לעשות שינוי תודעתי בישראל, ב- 2016  יצא לאור הספר "שבויה בעצמה"."

הבימאית והשחקנית נטע רוטמן פנתה אליה כחברה – הן הכירו באולפנת אומנויות -  להפוך את הספר והסיפור להצגה, וכך נוצרה ההצגה "שבויה בתוך עצמה" שנועה רוטמן ורינה קוורטין עיבדו ומשחקות את האמא והבת.


תיאטרון פסיק מעלה את פסטיבל אורות חנוכה 15.11-20.12 ,

 פסטיבל תיאטרון חדשני שמעלה הצגות בפני אלפי ילדים בעלי צרכים מיוחדים (ילדים בסיכון, נפגעי נפש, עם מוגבלות פיזית, על הספקטרום האוטיסטי).בפסטיבל מתקיימות עשרות פעילויות תרבות המותאמות להם בתוכן ובמחיר. שחקני התיאטרון לוקחים חלק פעיל בכל אחת מהפעילויות 

.

טריילר לפסטיבל: 


https://www.youtube.com/watch?v=mcn4fvzJBGY

הצגות חנוכה הפכו למעין מסורת לה מצפה כל ילד בישראל, בכל שנה בתקופה זו מועלות ברחבי הארץ הפקות ענק לילדים, אשר, לצערנו אינן מתאימות לאוכלוסיות מיוחדות משום אי התאמת התכנים, מורכבות של שפה, עודף גירויים וקשים פיזיים. מחירן היקר של ההצגות – מונע ממשפחות רבות ליהנות מהן. פרויקט "אורות חנוכה" של תיאטרון פסיק נותן מענה על צורך זה ומציע חלופה איכותית עבור כ-5,000 ילדים עם מוגבלויות, ילדים בסיכון, ילדי השכונות, אנשים וילדים בעלי נכויות. הפסטיבל מאפשר להם, במחיר סימלי (10 ₪), ליהנות מחוויה בלתי נשכחת כמו כל הילדים בישראל. המשתתפים נהנים מחווית תיאטרון חגיגית וצבעונית, המותאמת לצרכיהם השונים ומתקיימת בקבוצות קטנות- כך שכל ילד מקבל יחס אישי ויכול לקחת חלק בפעילויות השונות. בנוסף – מקיימות הצגות של שחקנים עם מוגבלויות בפני תלמידים וחיילים – לשינוי דעות קדומות וקבלת האחר והשונה.

 

איך נראה הפרויקט: עשרות אירועי הפנינג המתרחשת ברחבי ירושלים - במוסדות חינוך מיוחד ונוער בסיכון. קהלים של עד 150 צופים ייקחו חלק באירועים הכוללים: קבלת פנים לילדים ע"י נגנים וליצנים, הצגת תיאטרון, סדנאות תיאטרון, מוסיקה, איפור ויצירה.  בשנים קודמות במסגרת פסטיבל "אורות חנוכה" עלו למעלה מ-50 אירועים ברחבי ירושלים, בהם לקחו חלק כ-3,000 משתתפים וכ-30 מתנדבים. השנה יעלו 90 הצגות ברחבי העיר.

 

הצגות למבוגרים:

 אירוע מחווה לאדם בשם פיני נויבירט – פנחס נויבירט, יליד 1953, כותב קטעי מחשבות , רסיסי רעיונות וסיפורים קצרצרים, רושם מידי פעם יומני-נפש. האירוע משלב קטעי תיאטרון, מחול ושירים מפרי עטו של פיני. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...