יום שלישי, 12 ביולי 2022

אלפי אנשים השתתפו באירוע מיוחד בירושלים לבני נוער בסיכון עולים מצרפת ** מאת שרית יוכפז

 


אלפי אנשים השתתפו באירוע מיוחד בירושלים לבני נוער בסיכון עולים מצרפת ** "התלמידים העולים לישראל מגיעים למסגרות שאינן ערוכות לקליטתם ואינן יודעות כיצד לעזור להם. המצב עלול להוביל לנשירה ממערכת החינוך"

                                                                מאת: שרית יוכפז

מספר ימים לאחר שראש הממשלה, יאיר לפיד, נפגש בפריז עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, וזמן קצר לפני "יום הבסטיליה" (יום העצמאות הרשמי של צרפת) - נערך בירושלים הפנינג מיוחד בהשתתפות אלפי אנשים. האירוע, שהתקיים ביוזמת עמותת "קעליטה" (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל) והחברה למתנ"סים, נועד להפנות זרקור ותשומת לב ציבורית לקשיי היומיום הרבים אותם חווים אלפי בני הנוער בסיכון דוברי הצרפתית בישראל. תוכנית "מחוברים" (תוכנית של משרד החינוך המופעלת על-ידי החברה למתנ"סים הארצית, בתמיכת עמותת "קעליטה"), היא כיום המסגרת החינוכית היחידה לבני נוער בסיכון עולים מצרפת. האירוע, שנערך ב-10 ביולי במתחם "התחנה הראשונה" בירושלים (רחוב דוד רמז 4), בנוכחות ראש עיריית ירושלים מר משה ליאון, היה פתוח לקהל ובו לקחו חלק משתתפי התוכנית מכל רחבי הארץ, ואפשר לציבור הרחב להכיר את תוכנית "מחוברים" ואת העולים מצרפת. המבקרים נהנו מאטרקציות כמו תחנות יצירה לילדים, מתקנים מתנפחים, הצגה מיוחדת של תיאטרון "אספקלריא", סדנאות לילדים ולהורים ועוד.

 

אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת "קעליטה" (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל), מציין כי "תוכנית 'מחוברים' היא בבחינת 'אוויר לנשימה' עבור בני הנוער העולים מצרפת. התלמידים העולים דוברי הצרפתית מגיעים בישראל למסגרות שאינן ערוכות לקליטתם ואינן יודעות  כיצד לעזור להם, ופרט לאתגרי ההסתגלות למדינה ותרבות חדשים הם נאלצים להתמודד גם עם קשיי שפה והבנה לקויה של החומר הנלמד. המצב מוביל לידי כך שרבים מהם הופכים למעשה ל'נוער בסיכון' ואף נושרים ממערכת החינוך. בעיה נוספת היא שבישראל, בניגוד לצרפת בה יום הלימודים מסתיים מאוחר יחסית, לתלמידים אין מסגרת אמיתית לשעות אחר הצהריים. כך, התלמידים העולים מוצאים עצמם חופשיים בשעה מוקדמת של היום. ההורים העולים עסוקים מדי בחיפוש מקור פרנסה ובקשיי ההגירה היומיומיים שלהם עצמם, ולא תמיד ערים לכך שילדיהם נתונים למצב בו הם יכולים להפוך ל'ילדים בסיכון'. תוכנית 'מחוברים' מספקת לילדים ולנוער מסגרת יומיומית קבועה ומשמעותית והיא חיונית לקליטתם המוצלחת בארץ". 

 

טל בָּסֶכֶס, מנכ"ל החברה למתנ"סים הארצית, מציין כי "שיתוף הפעולה ההדוק בין החברה למתנ"סים ועמותת "קעליטה" מאפשר מעטפת מקיפה של תמיכה וליווי ברמה יום-יומית לבני הנוער העולים מצרפת וקליטה מיטבית בישראל. תוכנית "מחוברים" היא מעניקה להם מסגרת חינוך בלתי פורמאלית תומכת, וכך הם פעילים יותר, עסוקים בתכנים וערכים חשובים, מרגישים שייכות לקהילה ומגיעים להישגים מרשימים". בסכס מוסיף ש"בחברה למתנ"סים, הארגון החברתי הגדול בישראל, אנו רואים בכל יום כיצד תוכניות ופרויקטים קהילתיים עבור אוכלוסיות שונות בכל המגזרים, מעצימים את המשתתפים ומעניקים להם זהות ושייכות, שתורמים להם ולחברה הישראלית כולה". עמוס הלר, מנהל תוכנית "מחוברים", מספר כי "תוכנית 'מחוברים' הפועלת במסגרת החברה למתנ"סים הארצית מספקת מסגרת יומיומית חיונית לבני הנוער ומצליחה למנוע פעילות שלילית בקרב העולים. בני הנוער בתוכנית זוכים לסביבה חינוכית וחברתית תומכת, לחוגים מותאמים, מרכזי למידה וקבוצות נוער – ולא פחות חשוב, גם לאוזן קשבת. היה חשוב לנו לחשוף את התוכנית לציבור, ואני שמח שיכולנו לעשות זאת באירוע הנוכחי. מפעילותה של תוכנית 'מחוברים', כולם יוצאים נשכרים – ובמיוחד החברה הישראלית ובני הנוער העולים".

 

***

רקע קצר על תוכנית "מחוברים": בעקבות סדרת אירועי אלימות שאירעו בקרב נוער עולה, ובראשם - אירוע מצער של תגרה שהסתיימה ברצח בין נוער עולה בסיכון בירושלים, החליט משרד החינוך להפעיל את תוכנית "מחוברים", שמטרתה הייתה לספק מסגרת חינוכית לבני נוער בסיכון עולים מצרפת. התוכנית, שמופעלת על ידי החברה למתנ"סים הארצית, החלה לפעול בחודש פברואר 2019, ומסייעת מאז בהצלחה לאלפי בני נוער בירושלים, נתניה, אשדוד, אשקלון ובית שמש – ערים בהן יש קהילת עולים גדולה מצרפת. תוכנית "מחוברים" מסייעת לילדים עולים בכיתות ד' עד ח' באמצעות שילוב שלהם בחוגים של המתנ"סים ובהקמת מרכזי למידה שמאפשרים להם לצמצם את הפערים הלימודיים שנוצרו בגלל קשיי עלייה ושפה. עבור הנוער הבוגר יותר (כיתות ז' עד יב') – פרט לסיוע הלימודי, המדריכים המנוסים של תוכנית "מחוברים" משמשים כ"אח גדול" או "מורה דרך" עבור הנוער העולה, לאור זאת שפעמים רבות ההורים לא מבינים את המציאות הבית ספרית ומחוצה לה. בקבוצות הבוגרות יותר של" מחוברים" יש גם שירותי הכנה והדרכה לקראת צה"ל, במטרה להכין את העולים לשירות הצבאי באופן טוב ככל האפשר.

 

אודות "קעליטה": עמותת "קעליטה", שהוקמה ביוני 2015 על ידי הפילנתרופ ואיש העסקים היהודי-צרפתי מרק אייזנברג, היא ארגון הגג של עולי צרפת בישראל. קעליטה שמה לה למטרה לסייע ולהביא לשיפור משמעותי בקליטת העולים דוברי הצרפתית, להעלות את חשיבות העלייה והקליטה ולהציב אותה בראש סדר העדיפויות של החברה בישראל – ובכך לתרום לפתרון בעיות הנוגעות לכלל החברה הישראלית. מאז החלה לפעול, שיפרה העמותה משמעותית את סיכויי ההצלחה של העולים מצרפת בארץ וחיזקה את התרומה הכלכלית, החברתית והרוחנית של העלייה מצרפת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...