יום ראשון, 21 באוגוסט 2022

הקומפיותרפיסט קובץ סיפורים מאת: יעקב שדה בהוצאת סטימצקי -ממליצה שרית יוכפז

 

הקומיותרפיסט

קובץ סיפורים

מאת: יעקב שדה

עורכת: עדנה שמש

סטימצקי הוצאה לאור

******

 270 עמודים, 98 ש"ח

 

-       קומם פיתח בינה מלאכותית פורצת דרך כדי להשתחרר מצילו הגדול של אביו. אבל הוא לא שיער מה תהיינה התוצאות.

-         סרן רשף נווה שירת בתפקיד בו כל טעות עלולה לגזור את גורל המדינה. והוא טעה...

-         אבישי, גבר אלפא ורומיאו לא קטן, חלם מילדות על מכונית אלפא רומיאו. כשרכש אותה לבסוף, גילה שהמחיר ששילם עליה היה יקר להחריד.

-         רובי שהצטרף לתוכנית ריאליטי בטלוויזיה, ניסה לכופף את חוקי המשחק לטובתו, אבל גילה שלמשחק חוקים משלו.

-         על פי תיאורית הכאוס, רפרוף כנפי פרפר בסין עשוי לחולל תגובת שרשרת שתגרום לסופת הוריקן באמריקה. כך, מכה קלה מידה של אריאלה התניעה שרשרת אירועים שחזרה אליה כבומרנג, לאחר שגרמה נזקים קשים ובלתי צפויים בדרכה.

הקומפיותרפיסט הוא קובץ של 12 סיפורים קצרים על גיבורים המנסים למצוא דרכם לאחר שהתגלגלו במודע או בלי משים, למצבי חיים יוצאי דופן.

קומם, רשף נווה, אבישי, רובי ואריאלה, כמו שאר הגיבורים בספר זה, מביאים את עצמם אל הקצה ואז, פוסעים פסיעה נוספת.

הסיפורים כולם הם פרי הדמיון אך נכתבו בהשראת חוויות אותן חווה המחבר במהלך חייו.

יעקב שדה עוסק שנים רבות בתעשיית ההיטק כמהנדס ויזם.ספרו הקודם, 'ללא סימנים מקדימים' – קובץ סיפורים, יצא לאור בהוצאת ניב בשנת 2020.

הזיקה לכתיבה:

שדה תמיד רצה לכתוב. הוא השתתף בשתי סדנאות כתיבה. אחת בהנחייתה של עמליה כהנא כרמון והשנייה בהנחייתו של יורם קניוק. אולם, ההתמסרות הטוטלית שחברת הי-טק תובעת ממנהליה ויזמיה לא אפשרה לו את הזמן והפנאי הנפשי הדרוש להתמיד בכתיבה.

רק אחרי שמכר את מניותיו, התפנה לכתוב בראש שקט והשתתף בעוד שלוש סדנאות כתיבה  (עדנה שמש, לאה איני ואסתי חיים).

 

בין עלילות הסיפורים למציאות:

 

הסיפור אוֹכׇּא נולד מתוך ילדותו של המחבר. דמות הגיבור היא וריאציה על דמות המשוגע (כך הוא נקרא אז בפי הילדים) שהייתה נוכחת בשכונת מגוריו ביפו. בסיפור זה הוא מכה על חטא, כיצד הילדים,  כמו גם המבוגרים, לא השכילו להביט פנימה, מעבר לחיצוניותו של האדם החריג, אל תוך נפשו האומללה.

 

הסיפור נוזקה נולד מהיכרותו את הסכנות שיש בשימוש לא זהיר בתוכנות  שיש להן פוטנציאל הרסני.

 

הקומפיוטרפיסט נכתב בהשראת מאמר על כך שספרים ייכתבו בעתיד באמצעות בינה מלאכותית וזמן קצר אחר כך קיבל המחבר חיזוק להיתכנות האפשרות הזו מפיו של אחד המומחים לבינה מלאכותית  - פרופסור אמנון שעשוע מייסד מובילאיי. בסיפור זה הוא מנסה לחקור את ההשלכות של התפתחות שכזו.

 

גולנצ'יקים - נוצר בהשראת ידיעה בעיתון כיצד אדם סילק דייר סרבן שסירב לפנות את הדירה ששכר.

 

סימן לבאות נכתב בעקבות חוויה שקרתה למחבר עם קוראת שהתקשרה אליו בעקבות אחד הסיפורים בספר הראשון שלו.

 

רסיטל מבטא את התשוקה הלא ממומשת של המחבר לנגן על פסנתר.  תשוקה שנכזבה לגמרי אחרי שכשל באופן מחפיר גם לאחר מספר שנים של לימוד.

 

הסיפור תוכנית ריאליטי בא לעולם בעקבות הכעס שמעורר בו הניצול הגס של אנשים, בידי חברות המדיה, לצורך קידום הרייטינג שלהם.  הוא מתאר כמה רחוק הן עשויות ללכת.

 

עגורן נועד להטיל זרקור על היחס המתנשא של בעלי ממון לעובדיהם החלשים, במיוחד כאלה שהם ערבים או עולים חדשים. הסיפור מציע סוף אחר למקרה של יחס כזה. 

 

אלפא רומיאו הוא סיפור ארוך, כמעט נובלה, העוסקת בשאלה בה מתחבט המחבר – האם יש בחירה חופשית. למרות שהסיפור מבטא גישה דטרמיניסטית  (האופן בו אופיו של אדם קובע את גורלו בלי אפשרות בחירה), לשדה עצמו אין עדיין דעה ברורה.

 

אפקט הפרפר הינו סיפור נוסף העוסק בשרשרת הדטרמיניסטית של סיבה – תוצאה, שקובעת את גורלו של אדם מבלי שהוא אפילו יודע מדוע קורה לו מה שקורה.

 

יעקב שדה – הערות ביוגרפיות

יעקב שדה נולד ב-1947 להורים שמשפחותיהם בפולין לא שרדו את השואה, למעט סבו מצד אביו.

ילדותו עברה עליו ביפו, בשכונה ליד שוק הפשפשים. (השראה לסיפור אוכא), לצד משפחות מכל קצווי תבל ובעיקר מבולגריה.

בכיתה ח' עברה המשפחה לבאר יעקב, לשכונת עובדי בית החולים מלב"ן (כיום שמואל הרופא) בה שימש אביו כאח מעשי. ללא חברים בני גילו בשכונה הקטנה וכדי להתגבר על השעמום, כתב סיפורים מצוירים (קומיקס).  המנהל, אריה קוצר, שהיה בעצמו סופר ובעל הוצאת ספרים – גיזת – התלהב, ובעידודו הפך שדה את הסיפורים לספר הרפתקאות לנוער. הספר 'האוצר הנעלם' יצא בהוצאת גיזת ושדה הוגדר אז כסופר הצעיר בארץ.

את לימודי התיכון עשה בבית ספר טכנולוגי – אורט בנתניה.

שירת בצבא כאיש קשר בחטיבת שריון. איתה גם עבר את מלחמת ששת הימים באוגדת שרון.

הלימודים באורט ניתבו אותו לכוון הטכנולוגי ולאחר הצבא התקבל ללימודי הנדסת חשמל בשלוחת הטכניון באר שבע.

במהלך הלימודים התחיל לעבוד כסטודנט בחברת הי טק מקומית והמשיך בה כמהנדס לאחר סיום לימודיו. עבודת התואר השני שלו הייתה אחד הפרויקטים החסויים שניהל בחברה עבור חיל האוויר.

במהלך עבודתו בחברה פיתח מערכת תפירה ממוחשבת שזכתה להצלחה רבה בתעשיית ייצור הנעלים והתקדם עד לתפקיד הסמנכ"ל לפיתוח. אחרי שהחברה נקלעה לקשיים   התפטר ועבר לנהל פרויקט אופטי מורכב בחברת אל-אופ ברחובות.

 

בתקופה זו התגבש בינו לבין כמה פורשים נוספים מהחברה הקודמת, רעיון ההמשך להפיכת התפירה האוטומטית לחכמה יותר. וכך קם הסטארט-אפ שהביא לעולם לראשונה את מכונת התפירה המשולבת בינה וראיה מלאכותית. זו הייתה גם ההכרות הראשונה של שדה עם עולם הבינה המלאכותית (השראה לסיפור הקומפיוטרפיסט).

בתחילת שנות ה-2000 נכנס קונצרן טאיווני גדול כשותף לחברה ובמשך 15 שנים בילה שדה על קו ישראל טאיוואן.

לפני חמש שנים, מכר את מניותיו בחברה לשותפים הטאיוואנים. אך עד היום ממשיך לספק להם ייעוץ טכנולוגי בכל תחומי הפיתוח של החברה.

מומלץ. להשיג בחנויות סטימצקי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...