יום שני, 3 באוקטובר 2022

סרט "הגבר המושלם שלך "- סרטי נחשון זוכה פרס המושלם פסטיבל ברלין- מומלץ מאת: שרית יוכפז

 סרט "הגבר המושלם שלך "- סרטי נחשון  זוכה  פרס המושלם פסטיבל ברלין-  מומלץ מאת: שרית יוכפז

⭐⭐⭐⭐⭐

בחירת המבקרים, ציון מצוין

"סיפור אהבה קולי חכם ומענג"  The New York Times

 

נציג גרמניה לאוסקר 2021

זוכה פרס המשחק בפסטיבל ברלין לשחקנית מארן אגרט

זוכה ארבעה פרסי לולה - האוסקר הגרמני

לסרט, לבמאית, לשחקנית ולתסריט הטובים ביותר 

 

סרטה עטור הפרסים של מריה שרדר, זוכת האמי על הסדרה "המורדת"

 

אלמה (מארן אגרט), מדענית, מסכימה להשתתף בניסוי יוצא דופן כדי להבטיח מימון למחקרה. במסגרת הניסוי היא נאלצת לחיות במשך שלושה שבועות לצדו של טום (דן סטיבנס, "אחוזת דאונטון") – רובוט אנושי שבינתו המלאכותית עוצבה כדי לשמש כבן הזוג המושלם, שתוכנת לפי מידותיה וצרכיה.

דרמה קומית שנונה על אהבה, רגשות ומה שהופך בן אנוש לאנושי.

הסרט זכה בפרס המשחק בפסטיבל ברלין 2021 וכבש את לבבות הקהל ומבקרי הקולנוע כאחד.

   

טריילר


: https://youtu.be/NhWbsvudf90

 

 

במאית:              מריה שרדר

תסריט:             יאן שומבורג ומריה שרדר

בהשראת סיפור קצר באותו שם מאת אמה ברסלבסקי

 

הפקה:               ליסה בלומנברג

צילום:                בנדיקט נויפלס

עריכה:              הנסיורג וייסבריש

עיצוב:                קורה פראץ

עיצוב בגדים:      אנט גוטר

מוסיקה:             טוביאס וגנר

הפקה:           letterbox film production

 

 

שחקנים:

דן סטיבנס, מארן אגרט, סנדרה הולר, הנס לווה,

 

גרמניה 2021, 102 דקות,  גרמנית, תרגום לעברית ולאנגלית.

החל מ-13/10 בסינמטק ת"א ובכל רחבי הארץ

הפצה בישראל -  סרטי נחשון בע"מ

 

 

הערת הבמאית

שמעתי על סיפור קצר שמעובד לסרט, לא ידעתי הרבה מעבר ל "אישה פוגשת רובוט" וזה הספיק כדי לעורר את סקרנותי. מייד נזכרתי בסרטו המפורסם של בילי ווילדר "נער פוגש נערה". אבל המרחק בין "נערה פוגשת נער " ל-"נערה פוגשת נער- רובוט" היה ניכר. זו היתה תחילתו של דיאלוג יצירתי בין המפיקה ליסה בלומנברג, התסריטאי יאן שומבורג וביני  - דיאלוג שנמשך עד לסיום העבודה על הסרט.

 

החלום על בן אנוש מלאכותי עתיק כמעט כמו האנושות עצמה. בעולם העתיק הייתה זו יצירה אמנותית/ מיתית/ פולחנית: פרומתיאוס יצר בני אנוש מחימר ומים. פיגמליון יצר פסל של אישה, התאהב בה וביקש מן האלה אפרודיטה להפיח בה חיים. אבל ככל שגדל הבטחון של בני האדם ביכולותיהם הטכניות, נטל האדם את עולם היצירה לידיו ולא נזקק לחסדי האלים. מן הבובות המכניות הראשונות ועד פורצי הדרך של הבינה המלאכותית – כל אלה מעשה ידי אדם. תמיד עולה השאלה, האם ניתן להגיע ליצירת רובוטים כפרטנרים רומנטיים, ושאלות על היתכנות נשמה במכונה ועל נשמה ומצפון ישובו להיות מרכזיות.

לרוב, סיפורים על בני אדם מלאכותיים הם סיפורי אימה ופנטזיה: האדם משחק את אלוהים ויוצר עבור עצמו משרתים. אך הוא חושש לאבד שליטה ושיציר כפיו ישתלט עליו. סיפורים רבים כאלה, מהגולם הימי-ביניימי ועד אקס מכינה, מסתיימים בהרס ומוות.

 

טום, הרובוט האנושי שבמרכז הסרט, הרבה יותר מתקדם מאשר אבות אבותיו המלאכותיים. הוא גם נעלה על בני האדם כמעט בכל דבר. יחד עם זאת הוא משוחרר מאמביציה אישית, מפחד ומהצורך בחופש. הוא לא מהווה כל איום. טום הוא אולי המשרת המושלם. הוא מאושר ומלא שמחה ושיתוף פעולה עם העובדה שהמשימה שלו היא ההצדקה לקיומו. המשימה שלו היא ללא ספק המטרה הכי יפה שיכולה להיות: לגרום לאדם אחר להיות מאושר. הוא מתוכנן כשותף לחיים המושלם ביותר. הוא  מצויד בכל התוכניות והתכנים שיסייעו לו לסלק את הבדידות ולמלא אחר הרצון והגעגוע לאמון ולאהבה. והוא למכירה, רעיון שאלמה גיבורת הסיפור לגמרי מתעבת. רובוטים מתוכננים לארגן נתיבי טיסה ורמזורי תנועה, לקצור דשא ולשלוט במערכות בטיחות, אבל אהבה, רגשות, אושר וצער - אלו שמורים לבני האדם בלבד.

 

אלמה מגינה על עקרונות האהבה הרומנטית, עצמאות ורצון חופשי. בעיניה, טום הוא לא יותר ממכונה שנועדה למלא את צרכיה, אשליה חלולה הרחוקה מלהיות שותף.

 

אלמה חושפת את פרדוקס התשוקה האנושית.  האם טבוע בחוויה האנושית שלעולם לא נשיג את מה שאנחנו רוצים? האם זהו תנאי מוקדם לתשוקה? התקווה למצוא את מה שנקרא ה"פרטנר המושלם" מוכרת לנו. אך מה בדיוק המשמעות של זכייה ב"פרטנר מושלם" כזה? פרטנר שמנתח את הצרכים שלנו ופועל למלא אותם עוד בטרם הצלחנו להסביר אותם לעצמנו? ומהי משמעות הידיעה שאין זה נעשה מתוך אהבה אלא תולדה של תכנות?

 

העובדה שאלמה מתאהבת בסופו של דבר בטום מעמידה אותה בפני דילמה קשה, היא הולכת עם הרצונות שלה ובניגוד למצפונה. יחד עם זאת, נראה שלפחות לזמן מה, היא מאד שמחה על אף הניגוד בין ההיגיון לרגש. אז מה היה ההבדל שוב בין "אהבה" ו"אלגוריתם מאד מורכב", האם במערכות יחסים רגילות אנחנו לא מתאימים את עצמנו לצרכי בן או בת הזוג ? מה רגיל במערכת יחסים וכמה ממנה נרכש, נתפר, מתוכנת?

 

כשאלמה מעבירה את הדו"ח שלה לאחראי  וממליצה נגד ייצור רובוטים כמו טום, יתכן שהיא לא מדברת בביטחון מלא. חוששת אולי שטום וחבריו המלאכותיים יהיו מפותחים יותר. יתכן שהחשש הוא לא מכך שהם יהפכו עוינים ואלימים, אלא דווקא מכך שיהיו אלטרואיסטים יותר, מתורבתים יותר ועליונים יותר, שבמוקדם או במאוחר יהפכו את בני האדם לזן נכחד.

 

על התסריט

זהו שיתוף פעולה שני בין יאן שומברג לביני לאחר התסריט "שטפן צוויג, שלום לאירופה". חפשנו טון קליל ונעים שלא יאפיל על הנושאים המקוריים של הסיפור. שקלנו למקם את הסיפור בעתיד אבל ירדנו מזה מהר מאד, היות והעולם בו אנו חיים ממילא נשלט ומנוהל על ידי אלגוריתמים. הרעיון של רובוט מפותח מאד כמו טום כבר קיים, אך עדיין בגדר חלום רחוק. 

"הגבר המושלם שלך" מתרחש בברלין המוכרת ואלמה היא אישה בת זמננו. הדבר היחיד שמבשר את העתיד הוא חברת הרובוטים, עובדיה המיוחדים והמוצרים שלה, להם טום מהווה פרוטוטיפ. סברנו שההחלטה הזו מקלה על הצופה להזדהות עם אלמה. היא לא יודעת הרבה יותר על העתיד מאשר כל צופה אחר. המפגש עם טום חדש וזר לה כמו שהוא לנו וזה מאפשר לסיפור שלנו להיות בעל אלמנטים קומיים.

 

על הבמאית מריה שרדר

אחת השחקניות הבולטות והמעוטרות של הקולנוע הגרמני. זכתה פעמיים בפרסי הקולנוע הגרמני כשחקנית, ושלוש פעמים בפרסי הקולנוע הבווארי.

לקהל הישראלי מוכרת מתפקידה מסדרת הטלוויזיה "גרמניה 83", "גרמניה 86", ו"גרמניה 89" שם שיחקה את אשת השטאזי, לנורה ראוך וכבמאית זוכת פרס ה"אמי" של הסדרה המצליחה "המורדת" בכיכובה של שירה האס.

הפריצה שלה בעולם הגיעה עם הסרט "איימה ויגואר" שזיכה אותה בפרס המשחק בפסטיבל ברלין. בנוסף, שיחקה בסרטיהם של  מרגרטה פון טרוטה, פיטר גרינווי אגניישקה הולנד ועוד.

סרט הביכורים שלה היה "חיי אהבה", עיבוד לספרה של צרויה שלו בכיכובה של נטע גרטי.

סרטה השני שעסק בגלותו של הסופר היהודי גרמני שטפן צוויג, ייצג את גרמניה לאוסקר בשנת 2017 וזכה בפרס הקהל בתחרות הקולנוע האירופאי.

 

 

על השחקנים

 

מארן אגרט היא אלמה

 

ילידת המבורג 1974, למדה משחק במינכן ושיחקה בתיאטראות בוכום והמבורג.

משנת 2009 חברה בלהקת השחקנים של הדויטשה-תיאטר ברלין.

על משחקה בסרט זכתה בפרס הקולנוע הגרמני ובפרס המשחק בפסטיבל ברלין. 

 

דן סטיבנס הוא טום

 

יליד אנגליה 1982, שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה המוכר לקהל הישראלי מתפקידו בסדרה "אחוזת דאונטון", בה הופיע בתפקיד מתיו קראולי ומהסרט של נטפליקס "תחרות האירוויזיון", בו שיחק את כוכב הפופ הרוסי אלכסנדר למטוב.

ב - 2017 כיכב בתפקיד "החיה" לצד אמה ווטסון בגרסה האנושית של "היפה והחיה" של דיסני. בטלוויזיה הופיע בסדרה של מארוול,  בגרסה של "תבונה ורגישות" על פי ג'יין אוסטין, ב"פרנקנשטיין" ועוד סדרות רבות נוספות.

דובר גרמנית שוטפת.

 

 

"משחק מופלא המעניק לדמויות עדינות ועומק בלתי צפויים"

   The New York Times 

מומלץ  לכו לראות...מרגש..נהנתי מאוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...