יום שלישי, 26 בספטמבר 2023

בימים אלה נחנך מוזיאון העיר המחודש הממוקם במבנה בית העיר ההיסטורי בכיכר ביאליק בתל אביב .מאת שרית יוכפז

 



מוזיאון העיר תל־אביב-יפו נחנך בימים אלה

בימים אלה נחנך מוזיאון העיר המחודש הממוקם במבנה בית העיר ההיסטורי בכיכר ביאליק ברחוב ביאליק 27

המוזיאון יספר את סיפורה של העיר דרך סיפורי תושביה והערכים שהעיר מייצגת ויהווה המוזיאון השתתפותי הראשון בארץ



טקס גזירת הסרט יתקיים ב-12 בספטמבר בהשתתפות ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר קרן תל אביב, רון חולדאי, ד"ר הלה אורן מנכ"ל קרן תל אביב, משפחת תומר, חברי המועצה הציבורית של המוזיאון, אנשי רוח ותרבות ועוד

 

                                                                                                        ד"ר הלה אורן, מנכ"ל קרן תל־אביב-
מיכל בהרב עוזרד, מנהלת ואוצרת ראשית של מוזיאון העיר.
                                                        מסיבת עיתונאים צילום שרית יוכפז


מוזיאון העיר תל אביב-יפו ע"ש שושנה וזבולון תומר יפתח בכיכר ביאליק המתחדשת, כמרכז תרבות עירוני ועדכני, המחבר בין מורשת ציבורית ופרטית, חדשנות אורבנית וביטוי אמנותי. מוזיאון העיר ההשתתפותי הראשון בארץ נבנה בשיתוף הקהילה, התושבים והקהילה היוצרת באופן דינמי ומתמשך. המוזיאון יפעל כזירה משתפת ומרכז ידע מצטבר, במטרה לעורר שיח רענן וערכי, בחגיגת תיעוד ופרשנות של המורשת הבלתי מוחשית של העיר. תושבי ותושבות העיר ואורחיה ייקחו חלק פעיל בעיצובו של המוזיאון, בגיבוש האוסף, בתצוגה בחלל הפיסי והמקוון, ובשלוחותיו ברחבי העיר. המוזיאון יבקש לחקור את הרוח הייחודית המאפיינת את תל אביב – יפו, ישמש שער ושיקוף של העיר ושכונותיה, ויחבר בין מרחבים וחוויות.

 

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב- יפו: " אני שמח לחנוך בימים אלה את מוזיאון העיר תל אביב-יפו, המהווה עוד שלב במימוש החזון העירוני לחידוש ושדרוג כל מוסדות התרבות בעיר, כדוגמת ספריית בית אריאלה, תאטראות העיר- הבימה, הקאמרי, בית לסין וגשר, אולם דוהל המחודש בשכונת התקווה, היכל התרבות והאגף החדש במוזיאון תל אביב לאמנות האוסף המרכזי שיציג המוזיאון הוא אוסף סיפורים מגוון ועשיר בנקודות מבט, כמו התושבים והתושבות של העיר. אוסף מרובה שממשיך לגדול ולזוז ולהתחדש, כמו העיר עצמה. כי זו המורשת התל אביב-יפואית: סיפורים מרובים שהופכים מעשים בלתי אפשריים למציאות. שעושים את תל אביב-יפו למה שהיא: בירת העסקים והכלכלה של ישראל, בירת התרבות והאמנות שלה, בירת החלומות שלה. מגדלור של דמוקרטיה, סובלנות, חופש מחשבה וביטוי. מוזיאון העיר תל אביב-יפו הוא גם חלק מסיפור גדול יותר של רחוב ביאליק. "מוזיאון התרבות" של העיר שכולל את חמשת בתי התרבות: בית ביאליק, בית ליבלינג, מרכז פליציה בלומנטל, מוזיאון בית ראובן וכמובן – מוזיאון העיר. יחד, מספרת החמישייה הזו את סיפור המורשת, התרבות, האמנות והארכיטקטורה של תל אביב-יפו."

 

                        

המוזיאון ממוקם במבנה בית העירייה ההיסטורי שבכיכר ביאליק (רח' ביאליק 27).


                                                         צילום שרית יוכפז

                                                                       צילם דויד יוכפז

עושר הזיכרונות והחלומות של תושביה ואוהביה, מתכנניה ויוצריה של העיר, נקלט באופן דיגיטלי מתמשך באוסף המוזיאון ומוצג בעמדות אינטראקטיביות. תערוכת קבע בוחנת את התפתחות העיר ואופייה, מתחילת יפו המודרנית ועד היום. יוצרות ויוצרים מתחומים מגוונים יוזמנו מדי שנה להגיב ביצירות חדשות שיוצגו בתערוכה נושאית מתחלפת.

הסיפורים ימשיכו להיקשר לסיפורים נוספים באוסף הצומח, להדהד ולפגוש קהלים מגוונים במסגרת סיורים בעיר, יוזמות אמנותיות וקהילתיות. המוזיאון יפעיל מערך ייעודי של סדנאות וקורסים, מפגשים, ואירועים בתכניות למעורבות תושבים, תלמידים ומשפחות.

 

המוזיאון הינו חלק מכיכר ביאליק – בתי התרבות של העיר שהינה מרחב תרבות חדש הנבנה סביב כיכר ביאליק הוותיקה שבתל אביב-יפו. המרחב מהווה מארג של חמשת מרכזי התרבות הפועלים בכיכר, ומייצרים פעילות אמנותית וארכיונית ברמה מוזיאלית.

 

חידוש מוזיאון העיר תל אביב-יפו ע"ש שושנה וזבולון תומר, הוא פרויקט שנעשה בהובלתו ובתמיכתו של ראש העירייה ויו"ר קרן תל אביב, רון חולדאי וביוזמת קרן תל אביב ומנכ"לית הקרן ד״ר הלה אורן, הפועלת כל העת ליצירת שותפויות בין העיר תל אביב-יפו לבין פילנתרופיה ישראלית ובינלאומית.

 

המוזיאון הוקם בשילוב ועדת היגוי ומועצה ציבורית הכוללת אנשי רוח ותרבות, היסטוריונים, אנשי אקדמיה ומנהיגים בעיר שליוו את התהליך, ויוצגו בו תערוכות קבועות, מתחלפות ואוספים שונים, שיאפשרו את החיבור בין תושבי העיר ליוצרים, לחוקרים ולאומנים מקומיים ובכך לקיים את השותפות.

מוזיאון העיר תוכנן ועוצב על ידי  חברת בריז קריאייטיב, 3 האוצרות: גלית גאון, קרן עוז, תום כהן ואדריכל השימור אורי פדן ומנוהל על ידי מנהלת המוזיאון והאוצרת הראשית מיכל בהרב עוזרד. מיקום המוזיאון הוא במבנה בית העיר ההיסטורי בכיכר ביאליק ברחוב ביאליק 27, תל אביב, מתחם ביאליק.

במוזיאון 3 תערוכות עיקריות. אוסף סיפורי העיר - אוצרת: תום כהן "מלאכה ובטלה" - אוצרת: גלית גאון תערוכת הקבע: אוצרת: קרן עוז

 

מוזיאון העיר ייפתח בהדרגתיות כאשר החל ב-18 בספטמבר יפתח המוזיאון להרצה בחינם, בהדרכה לקבוצות מתואמות מראש, 16-18 בנובמבר- סופשבוע אירועי אמנות חיה -השקה של המוזיאון לציבור והחל מינואר 2024 ייפתח המוזיאון לקהל הרחב.

 

ד"ר הלה אורן, מנכ"ל קרן תל־אביב: "קרן תל־אביב רואה במוזיאון העיר המחודש התאמה מוחלטת לערכים שאנחנו מאמינים בהם ולכן התגייסנו לפתח ולהקים עם משפחת התורמים. לדבריה, מוזיאונים לתולדות העיר בכל העולם, הם כלי עירוני התורם ליצירת שותפות עם הקהילה וזוהי אחת המטרות של המוזיאון המחודש. מצד אחד הוא יספר את הסיפור של העיר, כפי שלא סופר או נאמר עד כה, ומצד שני, המרחב הציבורי שנפתח לטובת הציבור, יאפשר לקיים מפגשי קהילות שונות, שיח ושיתופי פעולה המהווים קו משווה, אלה בדיוק הערכים שבהם דוגלת קרן תל אביב ומקדמת אותם."

 

מיכל בהרב עוזרד, מנהלת ואוצרת ראשית של מוזיאון העיר: " מוזיאון העיר תל אביב יפו פונה בראש ובראשונה לתושבות ולתושבים של העיר ויפעל ביחד איתם ועם קהילת היוצרות והיוצרים בעיר על מנת לשמור ולאצור את המורשת הבלתי מוחשית של העיר. המוזיאון מבקש לאחוז בדבר החמקמק שהוא רוח העיר, לשאול שאלות אודות תל אביב-יפו ועברה, לעודד שיח ערכי ער, רענן ורלוונטי לימים אלה ולטפח חשיבה ביקורתית ומעורבות אזרחית לעתיד לבוא. המוזיאון יפעל באופן קשוב לסיפורי העיר ולנרטיבים הלא מתועדים ויעודד יצירה חדשה ומקורית בקרב קהילת היוצרים והיוצרות בעיר.  המוזיאון יפעל מעבר לגבולות המבנה הפיסי, בשיתופי פעולה עם גורמים רבים במרחב הציבורי והדיגיטלי כאחד."

מוזיאון העיר תל אביב- יפו ע"ש שושנה וזבולון תומר,

הוא פרי תרומתם של משפחת תומר שהשקעתם נובעת מסיפורם המשפחתי וכך הם מספרים: "אבינו, זבולון תומר, גדל בדרום תל־אביב ואימנו שושנה, גם היא בת העיר, הנחילו בנו אהבה גדולה לתל־אביב-יפו,

 העיר בה גדלנו מינקות, בה התחלנו את חיינו הבוגרים ובה העסק המשפחתי שלנו עשה את צעדיו הראשונים. גם היום מטה הנהלת החברה נמצא בעיר בה אנו גרים. העיר שערכיה הם הערכים שלנו. עבורנו תל־אביב היא בראש ובראשונה "שותפות" – שותפות של אנשים מכל התרבויות, המגדרים והמינים, אשר חיים יחדיו באחווה ובחופש."

מומלץ לבקר במקום.

                                                            במסיבת עיתונאים מצולמת 
                      עם ראש עירית תל אביב רון חולדאי ושרית יוכפז עיתונאית

 הייתי במסיבת עיתונאים  היום .בה השתתף גם ראש עירית ת"א רון  חולדאי.  עיתונאים  ומכובדים

  מוזיאון העיר המחודש -הוא  תרומה גדולה לעיר תל אביב ולישראל והעולם.

מומלץ לבקר במקום.

מגזין תרבות ואומנות ויופי -שרית יוכפז

 


2 תגובות:

  1. בימים אלה נחנך מוזיאון העיר המחודש הממוקם במבנה בית העיר ההיסטורי בכיכר ביאליק בתל אביב .מאת שרית יוכפז

    השבמחק
  2. בימים אלה נחנך מוזיאון העיר המחודש הממוקם במבנה בית העיר ההיסטורי בכיכר ביאליק בתל אביב .מאת שרית יוכפז

    השבמחק

מוצרט ושוברט על במה אחת! יום שישי, 17.5.24 בשעה 11:00 במשכן לאומנויות הבמה ב"ש. מאת: שרית יוכפז

  מוצרט ושוברט על במה אחת! יום שישי, 17.5.24 בשעה 11:00 במשכן לאומנויות הבמה ב"ש יצירות המופת של שניים מגדולי המלחינים בכל הזמנים מגיעו...