יום רביעי, 18 בספטמבר 2024

אדיסון- סיפור אהבה- הסרט של נילי ערבות החיים בסרט- כשאולם קולנוע וסיפור אהבה נפגשים. מאת שרית יוכפז



בשנת 1932 הוקם בירושלים ע"י מ.י. מזרחי ובניו בית הקולנוע, הראינוע ואירועי התרבות מהגדולים ביותר בארץ. ארכיטקטורה מיוחדת,  1,200 מקומות ישיבה, מיזוג אוויר, במת ענק היו המאפיינים הבולטים של המקום.

שועי עולם התארחו באולם אדיסון, הופעות של גדולי האמנים בעולם ובארץ כמו: דני קיי, מרתה גרהאם, דני ריידר, ריצ'רד אינגר,  ג'ולייט קרגו, פריד אל-אטרש, אום כולתום, קליף ריצ'רד הקומקום, תיאטרון הקאמרי ועוד.

סביב אולם אדיסון התקיימו גם מאבקים חברתיים קשים שיזמו החרדים נגד התרבות החילונית, החרדים הציתו את הקולנוע 3 פעמים ב-1965, 1975 וב-1985. על רקע קולנוע אדיסון האגדי והופעות חובקות העולם שהתקיימו בו צמח לו סיפור אהבה בין שני ילדים ירושלמים צעירים, קשר מיוחד עם עליות ומורדות שמתקיים עד היום.

נילי ערבות, בתו של המקרין המיתולוגי של קולנוע אדיסון (ראשית שנות ה-40, עד ראשית שנות ה-70), הייתה ילדה בת 5 כאשר התחילה לבלות את מרבית שעות היום בקולנוע אדיסון. אל נילי הצטרף ילד נוסף בשם מוטוש, וכך במשך שנים לא מעטות הם בילו יחד בקולנוע, אספו חתימות של גדולי האמנים בעולם שהופיעו במקום, צפו בכל הסרטים ובעיקר היו מעורבים בכל המתרחש. אהבה גדולה פרחה בין השניים עד שבשנת 1951 מוטוש ומשפחתו נעלמו כשהם לא משאירים אחריהם שום עקבות. כעבור שנים חודש הקשר, כקשר רומנטי אך גם הוא הסתיים באכזבה גדולה. כך במשך 73 שנים מתנהל הרומן הזה לסרוגין עם עליות ומורדות.

על בסיס סיפורו של הקולנוע הירושלמי המיתולוגי וסיפורם האישי של נילי ומוטוש נוצר הסרט "קולנוע אדיסון- סיפור אהבה".

צילום: באדיבות  יח"צ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הקרנת בכורה חגיגית: "מי מפחד מהיהודים הרעים? קריאת ההשכמה של השבעה באוקטובר" בכיכובה של רוואן עוסמאן. מאת: שרית יוכפז

  "מי מפחד מהיהודים הרעים? קריאת ההשכמה של השבעה באוקטובר " בכיכובה של רוואן עוסמאן התקיים בסינמה סיטי ירושלים  הסרט, שיצר...