יום שני, 25 בדצמבר 2023

מוזיאון יפו נפתח מחדש לקהל הרחב טיילת מפרץ שלמה 10 . מאת שרית יוכפז

 

  קרדיט צילום: שהם אפרתי



במוזיאון מוצגת תערוכת יחיד של האדריכל והאמן אבנר שר, תחת הכותרת "אל עבר"

  התערוכה מזמינה את המבקרים להתהלך בין ״הריסות״ ו״ממצאים ארכיאולוגיים״ הממוקמים ב"חדרי פלאות" 

בחללי מוזיאון יפו ומתכתבים עם ההיסטוריה וסיפורי הבדיה של עיר הנמל העתיקה

 

התערוכה "אל עבר" תוצג עד 31.3.2024

שעות פתיחה – חמישי, שישי, שבת בין השעות 10:00-14:00

סיורים מודרכים בשבתות בשעות 11 ו 12

הכניסה חופשית




 

האדריכל והאמן אבנר שר יצר במיוחד לחלל של מוזיאון יפו, עבודות המתכתבות עם ההיסטוריה החומרית והתרבותית של יפו - עיר עתיקה ששימשה כעיר הנמל ההיסטורית של ירושלים, החליפה לאורך אלפי שנים ידיים רבות, חלפו בה תרבויות, דתות ושפות שהותירו חותמן והיא ממשיכה להוות מגרש משחקים לפרויקטים של בינוי שישנו שוב את אופייה.


בהשראת חדרי הפלאות היסטוריים מתקופת הרנסנס, שהיו המוזיאונים הראשונים בעולם וכללו אוספים אקלקטיים עשירים ומגוונים של אובייקטים וחפצים, יצר אבנר שר בין קשתות המוזיאון מעין ״חדרי פלאות״ שמתבססים על פירוק והרכבה של עבודות שלו, לצד עבודות חדשות וחפצים מן המוכן שליקט בין השאר בביקורים בשוק הפשפשים הסמוך למוזיאון יפו.

 

השעם, חומר היצירה המועדף על שר, הופך תחת ידיו לעבודות קיר ורצפה, ולאלמנטים תלת־ממדים כמו אובליסקים או משרביות, שאותם הוא מטעין בעושר סימבולי, ברמיזות והקשרים היסטוריים, תרבותיים ודתיים. מפות עתיקות שעברו מניפולציות ביד האמן והפכו לתמונת עולם חדש, ויצירות של אדריכלות עכשווית ובנייה חדשה מתערבות בנמצא כמו נטע זר, ללא שום רצון לתקשר עם המרקם האורבני הקיים. היצירות מלוות בעבודת סאונד של ניר ג׳ייקוב יונסי. 


השילוב הלא-הרמוני לכאורה בין חומרים, צבעים וטקסטורות, מזמין את המבקרים בתערוכה להתהלך בין ״ההריסות״ ו״הממצאים הארכיאולוגיים״: התלייה הצפופה, והצבעוניות המובחנת מרוממות את העבודות ״הפגומות״ ונותנת חיים חדשים להן ולידיים שהיו מעורבות בבריאתן. כך, התערוכה ״אל עבר״ - משחק מילים בין המבט החוקר והאוהב שמפנה אבנר שר אל העבר, לבין תחושת הנצח  (Forever)שמשרה חלל המוזיאון - היא בה בעת גם הערה ביקורתית על ההווה ועל תהליכי ג'נטריפיקציה, שיקוף של הכלאה בין מגדל בבל חומרי ותרבותי לבין סלע אנדרומדה, ודיוקן, חדר פלאות של שר עצמו - כיוצר, אדריכל ואמן.

 

אבנר שר, אמן ואדריכל ישראלי, למד אדריכלות בטכניון בחיפה ואמנות באוניברסיטת חיפה. עבודתו היצירתית נשענת הן על פרקטיקה אדריכלית והן על ביטוי אמנותי. החקירה האמנותית המתמשכת שלו, מקיפה בין השאר אמונות וסמלים של הדתות המונותאיסטיות. עבודותיו הוצגו במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם, ביניהם מוז"א, מוזיאון התנ"ך בדאלאס, JCC מנהטן, מוזיאון מגדל דוד, תערוכת לווין לביאנלה בוונציה, המניפסטה בפלרמו, מוזיאון טורינו, המעבדה,  Circle1ברלין ועוד. בימים אלו הוא עובד על תערוכה שתוצג ב 2024 בראס אל ח'ימה באיחוד האמירויות.

 

מוזיאון יפו הממוקם בכניסה לעיר העתיקה של יפו, שוכן בבית "הסראיה אל-עתיקה" - בית הממשל העות'מאני הישן. המבנה הייחודי נבנה בראשית המאה ה-18 על שרידי מצודה צלבנית, בעל אולמות עמודים ותקרת קמרונים יפיפייה. במוזיאון מוצגות תערוכות מתחלפות ומתקיימים בו אירועי תרבות.

 



מוזיאון יפו , טיילת מפרץ שלמה, 10  - הכניסה חופשית

שעות פתיחה – חמישי, שישי, שבת בין השעות 10:00-14:00

סיורים מודרכים בשבתות בשעות 11 ו 12

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...