יום שני, 8 ביולי 2024

סרט: הפשע כולו שלי סרטו של פרנסואה אוזון. מאת שרית יוכפז

 



הפשע כולו שלי

סרטו של פרנסואה אוזון

Mon Crime

A film by Francois Ozon 

 

בפריז של שנות ה-30, שחקנית צעירה, יפהפיה (וגם די חסרת כשרון) בשם מדלן, מואשמת ברצח של מפיק מפורסם. חברתה הטובה פאולין, עורכת דין מתחילה שלא מצליחה למצוא עבודה, מתגייסת לעזור לה, ומדלן מזוכה מאשמה בתואנה של הגנה עצמית. המשפט פותח לה דלתות ועד מהרה הופכת מדלן לכוכבת ואפילו לאיקונה פמיניסטית. אבל לאמת יש נטייה לצאת לאור...

סרטו החדש של הבמאי הצרפתי המוערך פרנסואה אוזון הוא מכתב אהבה לקולנוע, לתיאטרון, ולקומדיות הגדולות של שנות ה-30. "הפשע כולו שלי" הוא קומדיה קלילה, אלגנטית ורעננה שמשלבת אמירה פמיניסטית שנונה עם עיצוב אמנותי מרהיב, וקאסט נוצץ שמורכב ממיטב שחקני צרפת.

 

צוות יוצרים

בימוי : פרנסואה אוזון

עיבוד חופשי  של המחזה "הפשע שלי " מאת ג'ורג בר ולואי ורניי. משנת 1934.

תסריט: פרנסואה אוזן, בשיתוף פיליפ פיאזו.

הפקה:  אריק אלטמייר, ניקולא אלטמאייר וג'ניביב למאל

מוסיקה: פילפי רומבי

צילום : מנו דאכוס

עריכה לור גרדט

 

משתתפים

מדלן ורדיי: נדיה טרשקביץ

פולין מאולאון: רבקה מרדר

אודט דמונט : איזבל הופר

השופט רבוסט: פבריס לוקיני

פרננד פלמרד: דני בון

מ. בונאר : אנדרה דוסולייה.  

 

צרפת 2023 , 102 דקות צרפתית תרגום לעברית ואנגלית

הפצה בישראל קולנוע חדש "בע"מ

 

החל מן ה 11 ביולי בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ

 

פרנסואה אוזן על סרטו

הקולנו נראה לי כאמנות המבוססת על שקר ורציתי לצור סרט שיעסוק בהאשמת שוא או בהאשמה שיקרית. כשגיליתי את המחזה שהיה אחת ההצלחות הגדולת בשנת 1934 ידעתי שמצאתי את הדבר המתאים שיתן לי את ההזדמנות אותה אני מחפש, להתעסק בנושא הזה. תוך שאני משמר את הרוח ההיסטורית והפוליטית של שנו ה30. רצתי לעשות עיבוד חופשי כך שהמילים והרעיונות יתקשרו עם ראייה עכשוית של מערכות היחסים בין גברים לנשים. רצתי גם  לשחק עם הניגודים שבין התיאטראלי לאמיתי.

 

בימים אלו של מצב רוח קשה כללי, רצתי להקליל ולצור מוצר שיקל על הקשיים בחיינו. מכאן עלה הרעיון ליצור קומדיהמטורפת,  כמו שנוצרו בעבר, עם דיאלוג שנון ומצבים לעיתים מוזרים ולעיתים קיצוניים. בהם הגיבורים ממציאים כל מיני טריקים כדאי לצאת ממצבים מביכים. זה נראה לי הסגנון המתאים ביותר לספר סיפור כזה עם צבע של פארסה קלילה.

הסרט הזה מסיים מעין טרילוגיה שלי שהתחילה עם "שמונה נשים" והמשיכה עם "פוטיש- אישה צעצוע". שלושה סרטים שבוחנים את מצבן של הנשים עם הומור ועם זוהר. ההנאה שביצירת הסרט הזה עם השותפים הרגילים החלה כבר עם בניית האוריה והתפאורה של שנות ה 30, עם קצב שהוא רלונטי יותר מתמיד. הדיאלוג הנשכני והחכם של המחזה, הזכיר לי את מחזותיו של היוצר סשה גיתרי, שאפשרו לשחקנים שהשתתפו בהם לפרוח.  בחרתי להעזר בשתי שחקניות צעירות, שהן כמעט בתחילת הקריירה שלהן. לתפקידים הראשים ולהקיף אותן בשחקנים ושחקניות וותקים ומופלאים בשורה של תפקידי משנה עשירים.

 

פרנסואה אוזון

מבכירי הבמאים והתסריטאים בצרפת.

סרטיו בולטים באסטטיות רבה ,בסגנון נשכני, ומבט חופשי על מיניות על כל גווניהs.

הוא הגיע להכרה בינלאומית עם סרטיו "8 נשים" ב2002, ו"בריכת שחייה" שנוצר ב-2003

יליד פריז , בוגר בית הספר לקולנוע לה פמיס, יצר כמה סרטים קצרים, סרטו הארוך הראשון "סיטקום" נוצר ב1998 וזכה להצלחה ביקורתית וגם בקרב הקהל הרחב.

ב2007 יצר את סרטו הראשון באנגלית אנג'ל.

מרבית סרטיו הוצגו בארץ  בהם: פרנץ, מתחת לחול, הזמן שנשאר, 5X2 צעירה ויפה, בתןך הבית ועוד . סרטין הרבים היו מועמדים לפרסים רבים והוא אף זכה בכמה והוצגו בפסטיבלים הבולטים.

 

נדיב טרשקביץ

אחת הכוכבות העולות בצרפת, בקרריה הקצרה שלה הופיע כבר בסרטים רבים ובסדרות טלווזיה בה גם ב 10 אחוז. ובסדרה שיצר שחר מגן "דיבוקים". על תפקידה בסרט "צערים לנצח", זכתה בפרס הסזאר והלומייר כשחקנית המבטיחה.

 

 

רבקה מרדר

שחקנית הקומדי פרסז. במשך 7 שנים. היתה לאחת השחקניות הצעירות ביותר בלהקה. התקבלה בגיל 20. ושבע שנים אחר כך הודיע על פרישה.  הופעתה הראשונה היתה בגיל 5. ב2012 הופיעה בתפקיד הראשי בסרטה של השחקנית סנדרין קיברלן, "נערה קורנת", כתלמידת משחק יהודיה בימי הכיבוש הנאצי. היתה מועמדת לפרסי הסזאר והלומייר כשחקנית המבטיחה על תפקידה זה.  שנה אחר כך גילמה את דמותה הצעירה של שורדת השואה והלוחמת לשיויון לנשים, סימון וויל.כבתו של מוסיקאי יהודי אמריקאי החי בפריז, היא גם מנגנת על פסנתר.

 

איזבל הופר

אחת הכוכבות הגדולות של הקולנוע הצרפתי. הופיעה בעשרות סרטים וגם על הבמה. היא זכתה בפרסים רבים על תפקידיה השונים והיתה מועמדת לאוסקר על תפקידה הנועז בסרט "היא".

ביקרה בארץ מספר פעמים.

היא מרבה לעבוד,  ובפרק המיוחד שהוקדש לה בסדרה עשרה אחז, צחקה על החריצות הרבה שלה ועל כך שהיא מסוגלת לצלם שני סרטים באותו זמן. הפעם האחרונה ששיתפה פעולה עם אוזון היתה ב2002 בסרט 8 נשים.

 

פבריס לוקני

קומיקאי ושחקן דרמטי, המרבה לחופיע גם על הבמה, ומתמחה בערבי קריאת שירה וספרות.

הופיע בסרטיו של אוזן "בתוך הבית". ו"פוטיש-  אישה צעצוע". . הופיע בכ-90 סרטים. בינהם" מולייר, מולייר על אופניים, הטוב עוד לפניינו, הנשים בקומה השישית. ובתחילת דרכו בקומדיה האגדית, סיפור בזיג זג. בקרוב יעלה בארץ אחד מסרטיו האחרונים, בו הוא מגלם אב המגלה שבנו המת הוא גיי המחכה ללידת ילדו מפונדקאות. היה מומעד 8 פעמים לפרס הסזאר אבל זכה רק באחד. על תפקידו בסרט "גלימת השופט" זכה בפרס המשחק בפסטיבל ונציה.

 

דני בון

במאי ושחקן יוצרם של כמה מן הסרטים המצליחים ביותר בקולנוע הצרפתי

בהם "ברוכים הבאים לצפון", הסרט המצליח ביותר בהיסטוריה של צרפת. הסרט גם זיכה אותו בכמה פרסים ברחבי העולם.  בון יצר סרט המשך  "משפחה בהחלפה".  זכה בסזאר של הקהל והיה מועמד לסזאר שלוש פעמים. בפעם הראשונה על תפקידו הדרמטי בסרט "חג מולד שמח" של הבמאי כריסטיאן קריון, איתו חזר לשתף פעולה ב"הנהד של מדלן" המחוה לשחקנית /זמרת, חבתרו לין רנו, אחד הסרטים המצליחם ביותר בשנה האחרונה.

 

אנדרה דוסולייה.

הופיע בסרטו של אוזון "הכל עבר בסדר", לצידה של סופי מרסו. הופיע ב165  סרטים, דרמות

 קומידות בהן: דיפלומטיה, שנים של אירוסין, אל תגלה, למינג ועוד ועוד. קולו המופלא היה קול המספר בסרט המצליח "אמלי".

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הקרנת בכורה חגיגית: "מי מפחד מהיהודים הרעים? קריאת ההשכמה של השבעה באוקטובר" בכיכובה של רוואן עוסמאן. מאת: שרית יוכפז

  "מי מפחד מהיהודים הרעים? קריאת ההשכמה של השבעה באוקטובר " בכיכובה של רוואן עוסמאן התקיים בסינמה סיטי ירושלים  הסרט, שיצר...