יום שלישי, 2 ביולי 2019

הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') גדי אייזנקוט בכנס הרצליה: מאת: שרית יוכפז


הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') גדי אייזנקוט בכנס הרצליה: "יש אתגר מתמשך בעזה וביהודה ושומרון והשאלה המרכזית שצריכה להישאל ואני אומר זאת היום כאזרח ולא כחייל, זה מה יביא את ישראל להיות מדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה ומשם צריך לגזור את האסטרטגיה"
מאת: שרית יוכפז


אייזנקוט אמר עוד בכנס של המכון למדיניות ואסטרטגיה של המרכז הבינתחומי: "ברצועת עזה יש 2 מיליון איש, ביהודה ושומרון 2.8 והם רואים את הטרור כדרך המרכזית למימוש המאווים הפוליטיים-דתיים-חברתיים שלהם והאתגר ואסטרטגית הפעולה כאן היא מאוד מורכבת. בניגוד לאסטרטגיה המאוד מוצלחת בהתנגדות לגרעין ולהתבססות חיזבאללה, הסוגייה הפלסטינית הרבה יותר מורכבת ואנחנו ניסינו לספק כמה שיותר ביטחון וחופש לדרג המדיני לפעול בשקט. אחרי צוק איתן הצלחנו לתחזק ההרתעה במשך 3.5 שנים וזה הופר על ידי החמאס משיקולים פנימיים ומהחלטה מודעת להתחכך בנו בצעדות המוניות. התהוותה מציאות בדרום שאנו פועלים בעיקר מנגד. לא מזלזל בהד הציבורי ובפגיעה בתחושת הביטחון, אמון החברה בצבא זה הכלי הכי חשוב בביצוע המשימה. החל מאפריל 2018 נתתי אישור להפעיל אש כלפי מפעילי בלונים. האזרח הישראלי רואה את השריפות בגבול עזה הוא לא רואה את הטיפול במנהור מעזה.
אייזנקוט התייחס גם לכשירות הצבא ולסיכוי שישראל תאלץ לצאת למערכה בקרוב: "לא אגיד שהכשירות של היבשה היא ב-100 אחוז אבל כשירות היבשה היא כשירות טובה ולצה"ל יש את מרכיבי הפעולה היבשתיים המתקדמים בעולם. בחמש שנים האחרונות מדינת ישראל זוכה למציאות שאין מלחמה. אין מערכה גלויה אך יש מערכה שבין מערכות. הביטחון הלאומי של ישראל בשיאו. שקט שלא היה כדוגמתו 30 שנה, בהחרגת האירועים בגבול עזה. אולי נגיע לשם למערכה אך זה חייב להיות בשיקול דעת מעמיק ומטעמים נכונים."

נשיא הכנס אלוף (מיל') עמוס גלעד נעל הכנס בסקירה ביטחונית ואמר בין היתר כי: "היום ארה"ב נחושה לגרום לאירן לוותר על פרויקט גרעין. הדרך היחידה למנוע את זה, זה לשלול מהם את היכולת. מוח מרושע בלי שרירים – לא שווה. אני לא מעלה על דעתי שמדינות ערב יסכימו שלאירן יהיה נשק גרעיני ולהן לא. מדינות ערב מסוימות יפתחו נשק גרעיני אם יהיה לאירן. לא מצליח לדמיין ביטחון לאומי ללא ארה"ב, אך חייבים תכנון טוב, גם אם טראמפ גדול ידידנו. צריכים לעשות הכל שהיציבות בירדן תשאר. אם לא רואים את רמטכ"ל צה"ל ורמטכ"ל צבא מצרים לא נפגשים לאור יום 40 שנה – זה מסר. פיתחנו יחסים יוצאים מהכלל עם מדינות ערב, אך לא יהיה שלום עוקף פלסטיני. מדינות ערב לא יבגדו בהם. שירותי מודיעין לא מצליחים לחזות את האירועים בעולם הערבי ועד כמה יהיה יציב."

פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא  ומייסד הבינתחומי הרצליה, נשא נאום ובו הזהיר מפני הידרדרות הדמוקרטיה הישראלית: "חוק הלאום מוחק מהגדרת המדינה את הכרזת העצמאות וערכיה, ואת צביונה החופשי, הליברלי, השוויוני. מסמך מכונן וחיוני זה נוטרל על ידי חוק הלאום בגין כניעה לחרדים. כניעה שמשתלבת במגמה מסוכנת של שינויים חוקים וחוקתיים העלולים לפגוע בדמוקרטיה הישראלית
דמוקרטיות מתות לאט, התהליך הזה נישא, בדרך כלל, על גלי הלהט של לאומנות, קיצוניות דתית והסתה תקשורתית. טורקיה, פולין והונגריה מקדימות אותנו – אנחנו עוד לא שם, אבל אנחנו כבר צועדים בנתיב שלהן.
ללא גורמי איזון ובקרה, אנחנו וילדינו נחיה בעולם אחר, חסר חירות וכפיה. תוקפים אצלנו את בג"צ שהוא לא לאומי מספיק, תובעים שלא תהיה לו סמכות לפסול חוקי כנסת לא חוקתיים ובכלל לתת כוח בידי השלטון שלא לכבד החלטות בית משפט קיצוניות, לדברי שר המשפטים החדש, אם הן לא נראות להם. תובעים שתהיה פיסקת התנגדות, שכל החלטה שיפוטית ניתן יהיה לפסול ברוב של 61 ח"כים. מתנהלת מערכת של דה-לגיטימציה של שומרי הסף; המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה. בדרך הצעות חוק לשנות את שיטת בחירת השופטים והיועצים המשפטיים, לצמצם את זכות העמידה בבג"צ ולקבוע תחומי אי-שפיטות. עברנו כבר חקיקה להגבלת ארגוני זכויות-אדם, השלטון ניסה להשתלט על התקשורת הציבורית ולהשפיע ישירות על כלי תקשורת אחרים, וחווינו מציאות של קומיסרית תרבותית. לפי העולם החרדי, דמוקרטיה היא רק שלטון הרוב בכנסת. הם יקבלו את החלטות הרוב כדי שחילוקי דעות יוכרעו למען שלום הציבור ומניעת עימותים. הם לא מקבלים פיקוח חוקתי שיפוטי, והם דוחים את ערך השוויון. מבחינתם יש רק חוקה אחת לישראל והיא חוקת התורה. ההשקפה הזו מאומצת היום על ידי בוני קואליציות וסוחרים פוליטיים אחרים. אנחנו קוראים היום לחוקק חוק יסוד בן משפט אחד: הכרזת העצמאות מיום ה' באייר תש"ח היא חוק יסוד. הבה נצביע רק למפלגות המתחייבות להעביר חוק יסוד זה."


כנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, הינו הכנס המרכזי בישראל בתחומי מדיניות וביטחון. הכנס מתקיים בין ה-30.6 ל-2.7 בראשותו של אלוף (מיל') עמוס גלעד ובהשתתפותם של אורחים ודוברים בכירים מהארץ ומהעולם. בין השאר הכנס מתמקד בסוגיות מרכזיות של ביטחון הלאומי – האם ישראל תנצח במלחמה הבאה? האם ישנם בקיעים בקונצנזוס התמיכה האמריקאית? האם עברנו את נקודת האל חזור לקראת מדינה אחת? ובוחן את האתגרים והסוגיות המרכזיות בזירה האזורית ובזירה הגלובאלית במושבים שיעסקו בנושאים כגון: איראן - הניתן להחזיר את השד לבקבוק? העימות בין המעצמות, האם רוסיה מהווה עמית או יריב במעורבותה במזרח התיכון? השינויים החלים באירופה וכיצד משפיעים על ישראל ועוד. במקביל הכנס השנה כולל גם סוגיות הקשורות לחוסן הלאומי של ישראל, שיהיה אקטואלי במיוחד בעת הנוכחית כגון: ישראל כמדינת חוק דמוקרטית – האם סוף עידן? מצבה של מערכת הבריאות בישראל והאם המדינה החליטה לוותר על מערכת הבריאות? וכן יעסוק גם בפערים ובשסעים בחברה הישראלית, בחברה הערבית בישראל ועוד. בכנס תוצג גם הערכת מצב אסטרטגית מלאה ע"י אלוף (מיל') עמוס גלעד.

צילום מהכנס - גלעד גיוולציק
מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל,מאת שרית יוכפז

                                                    השקת גן לילי רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל, כשנחנך "גן לילי&...