יום שלישי, 2 ביולי 2019

שגריר ישראל באו"ם לשעבר רון פרושאור, שכיום משמש כראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית, מציין: "האיחוד האירופי אינו שחקן בזירה הבינלאומית. מאת: שרית יוכפז


הנציגה המיוחדת של האיחוד האירופי לתהליך השלום במזה"ת בכנס הרצליה לפני זמן קצר :" היחסים כיום בין ישראל לאיחוד האירופי פורחים. פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד המוסכם על רוב המנהיגים. אין אלטרנטיבה אחרת"
 
השגריר לשעבר רון פרושאור: "האיחוד האירופי אינו שחקן בזירה הבינלאומית. הוא תמיד אומר שהוא רוצה להיות מעורב בתהליכים, אבל אילו סכסוכים הוא פתר?"

סוזנה טרסטל המשמשת כנציגת האיחוד לנושא הליך השלום דיברה לפני זמן קצר בכנס של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי ואמרה: "הישראלים וגם הפלסטינים אומרים שפתרון שני המדינות אינו אפשרי- אז אני שואלת אתכם,  מה הפתרון שלכם? איזה פתרון יאפשר חלוקה הוגנת וצמיחה כלכלית? כל החלטה אחרת תהיה לא דמוקרטית ורק תוסיף לאי היציבות.

"היחסים כיום בין ישראל לאיחוד האירופי פורחים. האיחוד מחויב לביטחונה של ישראל ורואה בכך את אחת הדאגות העיקריות. האיחוד אינו מתכוון להחליף את המפלגות הפוליטיות ולהציע פתרונות אחרים. תפקידו של האיחוד האירופי במזה"ת הוא לוודא שזכויות האדם נשמרות, גם של פלסטינים וגם של ישראלים. רק הדרך הזו תוביל לשלום. אני בטוחה שהיחסים בין האיחוד לישראל ימשיכו לפרוח הודות למאמצנו המשותפים לפתור את הסכסוך. אנחנו מאמינים ששיתוף פעולה, דיפלומטיה ודמוקרטיה יביאו לשלום במזה"ת."

שגריר ישראל באו"ם לשעבר רון פרושאור, שכיום משמש כראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית, הבינתחומי הרצליה התייחס לתפקידה של אירופה והאיחוד כיום ואמר: "אירופה כבר לא מה שהייתה, והיא כבר לא מה שאנחנו חושבים שהיא. האיחוד האירופי תמיד אומר שהוא רוצה להיות מעורב בתהליכים, אבל אילו סכסוכים הוא פתר? האיחוד האירופי אינו שחקן בזירה הבינלאומית. אין פוליטיקאי אחד שמאמין שהאיחוד האירופי הוא זה שיביא את השלום במזה"ת.

"רק לפני 24 שעות הודיעה איראן כי היא עברה את רמת העשרה הגרעינית המאושרת. ב -4 השנים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה, מאז שטראמפ ביטל ההסכם, אירופה מתכופפת לאחור בכדי לפייס את האייתולות.

"מה קיבלנו בתמורה? מחסן חומרי נפץ של חיזבאללה בלונדון, שני חיסולים של איראן בהולנד, ניסיון פיגוע איראני בפריס ועוד אחד בדנמרק. מה עוד צריך לקרות לך בשביל שתבין שאתה יכול להאכיל החיה אבל לא לאלף אותה. החיה תנשוך כל פעם את היד שמזינה אותה.
"אירופה מסרבת להתמודד. אתה יכול לנסות להציל את היחסים שלך עם איראן, אבל הם יודעים שהם צריכים שני אנשים שלא יושבים בבריסל - האחד הוא במשרד האובלי והשני בקרמלין."

ד"ר עמנואל גיאופרט, ראש המשלחת של האיחוד האירופי לישראל שלקח אף הוא חלק במושב "אירופה המשתנה – המשמעות לישראל" ציין כי "הדיאלוג הפוליטי בין ישראל לאיחוד האירופי לא שוטף כמו שאמור להיות אבל נעשו תהליכים משמעותיים במערכת היחסים. ישנם גם תהליכים שלא ניתן לראות מאחורי הקלעים. למשל בעיית הפליטים בירדן והפלסטינים הייתה אחת הבעיות הקריטיות לישראל,  והאיחוד תרם הרבה מאוד כסף כדי לפתור את הבעיה."

כנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, הינו הכנס המרכזי בישראל בתחומי מדיניות וביטחון. הכנס מתקיים בין ה-30.6 ל-2.7 בראשותו של אלוף (מיל') עמוס גלעד ובהשתתפותם של אורחים ודוברים בכירים מהארץ ומהעולם. בין השאר הכנס מתמקד בסוגיות מרכזיות של ביטחון הלאומי – האם ישראל תנצח במלחמה הבאה? האם ישנם בקיעים בקונצנזוס התמיכה האמריקאית? האם עברנו את נקודת האל חזור לקראת מדינה אחת? ובוחן את האתגרים והסוגיות המרכזיות בזירה האזורית ובזירה הגלובאלית במושבים שיעסקו בנושאים כגון: איראן - הניתן להחזיר את השד לבקבוק? העימות בין המעצמות, האם רוסיה מהווה עמית או יריב במעורבותה במזרח התיכון? השינויים החלים באירופה וכיצד משפיעים על ישראל ועוד. במקביל הכנס השנה כולל גם סוגיות הקשורות לחוסן הלאומי של ישראל, שיהיה אקטואלי במיוחד בעת הנוכחית כגון: ישראל כמדינת חוק דמוקרטית – האם סוף עידן? מצבה של מערכת הבריאות בישראל והאם המדינה החליטה לוותר על מערכת הבריאות? וכן יעסוק גם בפערים ובשסעים בחברה הישראלית, בחברה הערבית בישראל ועוד. בכנס תוצג גם הערכת מצב אסטרטגית מלאה ע"י אלוף (מיל') עמוס גלעד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל,מאת שרית יוכפז

                                                    השקת גן לילי רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל, כשנחנך "גן לילי&...