יום שלישי, 17 באוגוסט 2021

כיצד יאנוש קורצ'אק עוזר לנו להתמודד עם נזקי הקורונה?'107 הילדים׳ ספרה החדש של מיכל בן גל בהוצאת "ינוקא/מאת שרית יוכפז

 

'107 הילדים׳ ספרה החדש של מיכל בן גל בהוצאת "ינוקא" מציג את דמות המופת, יאנוש קורצ'אק, באופן שרלוונטי מאוד לימינו

כיצד יאנוש קורצ'אק עוזר לנו להתמודד עם נזקי הקורונה?

לכבד את הילדים, להאמין ביכולותיהם, לתת משמעות לעשייתם, לחזק את הכישרונות הטמונים בכל ילד, להשתמש בתרגילי נשימה כדרך הרגעה, לדעת להגמיש את חוקי הבית. אלה לא עצות של מדריכי הורים מהעת האחרונה, אלא חלק ממשנתו החינוכית של יאנוש קורצ'אק.

כששומעים את השם יאנוש קורצ'אק מיד חושבים על שואה, על דרכו האחרונה, כשבחר ללכת עם ילדי בית היתומים אל מותם במחנה המוות טרבלינקה. אך הסיפור שלו מורכב הרבה יותר והדרך בה פעל לאורך שנים השפיעה על הילדים שליווה גם בבגרותם - בניסיונו העשיר ובראייתו והבנתו את עולם הילדים הצליח להשפיע על חייהם ולהפוך אותם לבעלי בטחון עצמי ויכולת התמודדות עם אתגרים, חברים טובים, בעלי ידע על העולם ועוד.

היום, כשנה וחצי מאז פרצה מגפת הקורונה לחיינו, והשפיעה על כולנו וביחוד על הילדים שהיו מסוגרים בבתיהם יותר משנה, גוברים הקולות לחזק כמה שניתן את הצדדים הרגשיים והחברתיים בילדינו. דווקא עכשיו, חייבים ללמוד מדמות המופת של יאנוש קורצ'אק כיצד ניתן לעשות זאת. בספר חדש שכתבה מיכל בן גל "107 הילדים", על דמותו של קורצ'אק, כפי ששמעה מפיו של יצחק בלפר ז"ל, אחרון השורדים מבית היתומים של קורצ'אק, מצטיירת דמותו של המחנך  המופלא שהיה המושיע לילדים רבים, ילדים שהגיעו לבית היתומים מלווים בבעיות ובפחדים רבים. בזכות יאנוש קורצ'אק הצליחו לצמוח להתחזק ולפרוח.

הספר 107 הילדים בהוצאת "ינוקא" נכתב על ידי מיכל בן גל, בהשראת סיפורים ששמעה  על החיים בבית היתומים מפי יצחק בלפר, שכתב וסיפר עליו באהבה עצומה. חלקם בדיוניים, פרי דמיונה, אך כל אחד מהסיפורים עבר את הביקורת של יצחק - הילד הניצחי שגדל על ברכיו של קורצ'אק והכיר מקרוב את החיים בבית היתומים.

בתוך הסיפורים המתארים את חיי היומיום בבית הילדים מתגלה דמותו של המחנך, איש השיחה והחבר שדאג לבריאותם הנפשית והפיזית של הילדים. החיים החברתיים שהתקיימו בבית, הערבות ההדדית וראיית היכולות הטמונות בכל אחד ואחת מהילדים הפכו את הימים בבית לקסומים והעניקו לילדים ילדות אמיתית ומשמעותית.

 

יצחק בלפר נולד ב-1923 בוורשה, פולין. התייתם מאביו בגיל 4, והצטרף אל בית היתומים המיוחד של יאנוש קורצ'אק כשהיה בן 7. יצחק שהה שבע שנים (1930-1937) נפלאות ומשמעותיות ביותר בין כותלי בית היתומים, שם התגורר עם עוד 106 ילדים יתומים בגילאים שונים. בבית היתומים בעידודה ותמיכתה של סטפה וילצ'נסקה (יד ימינו של קורצ'אק ) החל יצחק את צעדיו הראשונים בציור. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ( 1939) , כבשו הנאצים את פולין. יצחק החליט לברוח מפולין ולהצטרף לצבא הרוסי על מנת להילחם ולעזור למגר את הכובש הגרמני. יצחק פנה עם חבר לקבל את בירכתו של קורצ'אק לצעדם זה. יאנוש קורצ'אק אכן נתן את בירכתו ואף ציידם במעט דמי כיס. בסיום המלחמה חזר יצחק מלא תקווה לוורשה, שם גילה את גודל האסון והזוועה. יצחק מצא את וורשה חרבה ולתדהמתו התחוור לו שאיש מבני משפחתו כמו גם מבית היתומים לא שרד. כולם נרצחו במחנה המוות בטרבלינקה.

יצחק עלה לישראל באוניית המעפילים "ואף על פי כן", היה צייר ופסל ובמשך למעלה מ- 50 שנים, הקדיש את כל כולו לאומנות ולפעילות הנצחת זיכרון השואה שפקדה את העם היהודי. פעילות המשלבת אמנות, חינוך ומורשת מבית היתומים בדרכו של יאנוש קורצ'אק.

יצחק נפטר בינואר 2021, לאחר שנת קורונה קשה במהלכה היה סגור בבית ולא יכול היה לפגוש את הילדים, אותם כה אהב. מיכל בן גל מספרת "הוא זכה לקרוא את כל הסיפורים בספר ולאשר אותם אחד אחד בקולו הרועם: "כן... ככה קורצ'אק היה עושה!" או: "מה פתאום, תמחקי את זה.! "הוא לעולם לא היה אומר זאת!"

 

הוצאת "ינוקא" נוסדה על ידי יצחק בלפר, בנו חיים ומיכל בן גל. חיים בלפר תמך בפרויקטים השונים שיצר אביו – האמן יצחק בלפר ז"ל. רובם ככולם עסקו בהנצחת משנתו ופועלו החינוכי של ד"ר יאנוש קורצ'אק ובהנצחת שואת העם היהודי. יצחק וחיים ישבו יחדיו וכתבו ארבעה ספרים : "בית לבן בעיר אפורה"  – ביוגרפיה של יצחק ,   "האיש שידע לאהוב ילדים " – ספר ילדים על חייו של יצחק בבית היתומים שניים נוספים שהינם תרגום ועיבוד לספריו של יאנוש קורצ'אק עצמו: "המלך מתיא הראשון"  ו"קאיטוש המכשף" במטרה "להנגיש" את יצירותיו של קורצ'אק לגיל הרך.

 

חיים ומיכל ממלאים את צוואתו של יצחק וממשיכים בעשייה. הם מרצים בבתי הספר ומלמדים את הילדים על האדם המיוחד שראוי ללמוד את מישנתו לעולמי עד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...