יום שלישי, 10 באוגוסט 2021

פסטיבל הקולנוע ירושלים מציג: מחווה לסרטי קאנון בשיתוף עם קוונטין טרנטינו. מאת: שרית יוכפז

 

                                   צילום: ניר שאנני.

 מחווה לסרטי קאנון

פסטיבל הקולנוע ירושלים מציג: מחווה לסרטי קאנון

בשיתוף עם קוונטין טרנטינו.

בשנת 1979 נחתו בני הדודים מנחם גולן ויורם גלובוס בקליפורניה, כשהם נחושים להסתער על הוליווד. הם כבר יכלו לזקוף לזכותם מידה רבה של אחריות להולדת תעשיית הקולנוע בישראל. את הפרק האמריקאי הם פתחו ברכישת חברת הפקה קטנה ומוכת צרות בשם קאנון עבור חצי מיליון דולר. בעשור בו הנהיגו את קאנון, הובילו השניים שינוי מהפכני בדרך שבו סרטים נעשים ונצפים.

בחלוף ארבעים שנה, פסטיבל הקולנוע ירושלים נרגש להציע לחובבי הקולנוע הזדמנות נדירה לחוות בעצמם את מורשת סרטי קאנון. הפסטיבל יקרין מבחר של שמונה מסרטי קאנון אשר נבחרו בקפידה על ידי הבמאי קוונטין טרנטינו. רובם ככולם לא הוצגו באולמות קולנוע בישראל מאז צאתם בשנות השמונים.

יהיו מי שיתייחסו לסרטים שהפיקה קאנון כאסופה ארוכה של סרטי ניצול זולים. ואכן, ספק אם ישנם מפיקים אחרים בתולדות האמנות השביעית אשר חתומים על רשימה כה ארוכה של ״בי-מוביז״ כמו הצמד גלובוס-גולן. גם בשיא הצלחתה היתה חברת קאנון סטארט-אפ קטן בסטנדרטים הוליוודיים. עם זאת, באמצע שנות השמונים יצא לאקרנים סרט חדש של קאנון כמעט על בסיס שבועי - לוח זמנים שהותיר את המתחרים המבוססים והבררנים יותר הרחק מאחור. ואולם, הדחף המסחרי שהוביל את השניים ליצור כמה מהסרטים הישראלים האהובים ביותר של שנות השישים והשבעים, הביא אותם להפגין טעם הטרוגני במובהק בהגיעם להוליווד- כזה שטשטש את הגבולות שבין הגבוה לנמוך.

גלובוס וגולן התמחו ביצירת סרטים בתקציב נמוך ועל בסיס רעיון שניתן לתמצת במשפט קצר. הם מיהרו לנצל טרנדים אמיתיים (סרטי נינג'ה פוגשים את "פלאשדאנס" פוגש את "מגרש השדים"!) ומדומים (סרט הורדת ידיים בכיכובו של סילבסטר סטאלון!), אך הם גם נהגו לנצל מעת לעת את רווחיהם כדי להפיק סרטים מתוחכמים יותר. כך התנוסס סמל קאנון בכתוביות הפתיחה של סרטים בבימויים של רוברט אלטמן, ג'ון קסבטס, רומן פולנסקי, ברבט שרודר ואחרים ("עכבר הברים", סרטו של שרודר מ-1987, יוצג בפסטיבל). כך גם הופקה גרסה עטורת שבחים לאופרה "אותלו" של ורדי (1986), בבימויו של פרנקו זפירלי ובכיכובו של פלאסידו דומינגו, לצד עיבוד מוצלח פחות של "המלך ליר" בבימויו של ז'אן-לוק גודאר (1987). ואולי בהשראת גולן עצמו - אשר מיאן להבחין בין גבוה לנמוך - היו עמיתיו לעתים נדירות מרפים משיפוט "איכותי" חמור, כמו במקרה בו העניקו לסרט הפעולה המופתי "רכבת אל החופש" בבימויו של אנדריי קונצ'לובסקי (1985) שלוש מועמדויות לאוסקר ופרס גלובוס הזהב לכוכב הסרט ג'ון ווייט (הסרט יוקרן גם הוא בפסטיבל).

מעבר מהיר על שמותיהם של מאות הסרטים שהופקו על ידי חברת קאנון בעידן גלובוס-גולן טומן בחובו הפתעות נוספות. לצד הסרטים שהשיקו את הקריירות של יוצרים כמו ניל ג'ורדן וכוכבים כמו צ'אק נוריס וז'אן קלוד ואן דאם, עשויים חובבי קולנוע ישראלים לזהות גם את השפעות המגרש הקולנועי הביתי. לעתים העקבות ברורות ("הבתול האמריקאי האחרון" מ-1982 הוא גרסה אמריקאית נאמנה מאד למקור של בועז דוידזון לסרטו "אסקימו לימון") ולעתים מרומזות (את "מחץ הדלתא" מ-1986, בחירה נוספת של טרנטינו, ביים גולן בהשראת סרטו "מבצע יונתן"- עם צ׳אק נוריס בנעלי יהורם גאון).

בסוף שנות השמונים הובילה ההרפתקנות של חברת קאנון לחובות עתק ולחקירת הרשויות האמריקאיות. המתחים בין גולן לגלובוס האמירו. תוך זמן קצר נפרדו השניים מקאנון, מארצות הברית - וזה מזה. בשנת 2014 יצאו שני סרטי תעודה שחזרו לתולדותיהם של גולן, גלובוס וקאנון: "אלקטריק בוגאלו: הסיפור שלא סופר על אולפני קאנון" ו"גו-גו בויז". האחרון הוצג בבכורה חגיגית בפסטיבל הקולנוע ירושלים ביולי 2014. גלובוס וגולן, שכבר הספיקו להתפייס, הגיעו יחד לפסטיבל באותו הקיץ. זו היתה הופעתם האחרונה יחד. כעבור שלושה שבועות נפטר מנחם גולן.

מחווה זו הינה פסטיבל-בתוך-פסטיבל, חנות ממתקים לכל חובב קולנוע והזדמנות לזהות את השפעת תור הזהב של סרטי קאנון על היצירה הקולנועית בעשורים האחרונים. אך בראש ובראשונה, זו הזדמנות לחוות בידור חסר מעצורים ובלתי מתנצל.

חמישי 26.8.21

20:00, סינמטק 3

דאבל פיצ׳ר: "עכבר הברים" ו"רכבת אל החופש", עם דברי הקדמה של קוונטין טרנטינו

שישי, 27.8.21

11:00, סינמטק 1

"השגריר", עם דברי הקדמה של קוונטין טרנטינו

21:30, סינמטק 3

דאבל פיצ׳ר: "קינג'ייט ו"הכלוב העירום", עם דברי הקדמה של קוונטין טרנטינו

ראשון, 29.8.21

23:00, סינמטק 2

"מחץ הדלתא"

שני, 30.8.21

23:00, סינמטק 2

"משאלת מוות 4"

שלישי, 31.8.21

23:15, סינמטק 2

"10 דקות לחצות"

מחווה לסרטי קאנון בשיתוף קוונטין טרנטינו

בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2021

 

פסטיבל הקולנוע ירושלים מתכבד להודיע, כי הבמאי האגדי, זוכה שני פרסי האוסקר, קוונטין טרנטינו, יציג תוכנית סרטים מיוחדת שאצר בשיתוף עם הפסטיבל

 

התוכנית כוללת שמונה סרטים שיוצגו בפילם 35 מ"מ

והיא מחווה לסרטי חברת קאנון של המפיקים הישראלים

יורם גלובוס ומנחם גולן


דניאלה וקוונטין טרנטינו יהיו אורחי הכבוד באירועי המחווה לסרטי קאנון שייערכו בתאריכים 26-27 באוגוסט

 

פסטיבל הקולנוע ירושלים מתכבד להודיע, כי הבמאי האגדי, זוכה שני פרסי האוסקר, קוונטין טרנטינו יציג לראשונה בפסטיבל תוכנית סרטים מיוחדת שאצר בשיתוף עם הפסטיבל. התוכנית, הכוללת שמונה סרטים שיוצגו בפילם 35 מ"מ, הינה מחווה לסרטי קאנון. שמונת הסרטים שיוצגו הם: "מחץ הדלתא", "השגריר", "משאלת מוות 4", "קינג'ייט", "הכלוב העירום", "רכבת אל החופש", "עשר דקות לחצות", "עכבר הברים".

 

תוכנית קאנון עם מועדי ההקרנות מפורטים באתר הפסטיבל. מכירת הכרטיסים נפתחה.

 

ד״ר נועה רגב, מנכ״לית סינמטק ירושלים והפסטיבל ואלעד סמורזיק המנהל האמנותי: "אנו נרגשים מהצגת התכנית הייחודית אותה אצר אחד הכישרונות הגדולים בעולם הקולנוע, הבמאי קוונטין טרנטינו. אין ספק שיהיה מעניין ומרתק ללמוד ממנו אודות המאפיינים הייחודיים של סרטי קאנון, על שיטות ההפקה פורצות הדרך ועל האפשרויות החדשות שפתחו בפני יוצרי קולנוע צעירים בראשית דרכם בשנות ה-80."

 

קאנון גרופ היא חברה אמריקאית אשר הפיקה והפיצה סרטי קולנוע בשנת 1967 עד 1993. בשנת 1979 רכשו את הבעלות על החברה צמד המפיקים הישראלים יורם גלובוס ומנחם גולן והצלחת החברה מיוחסת להם. גולן וגלובוס התאימו את הפקות החברה לדרישות השוק בשנות השמונים לסרטי פעולה, ותוך מספר שנים נחשבו כמפיקי על הוליוודיים, וקאנון גרופ נחשבה לאחת מחברות הפקת הסרטים הגדולות בעולם. בין הסרטים שהופקו על ידי החברה במהלך שנות השמונים ניתן למצוא את "נינג'ה אמריקאי", "מחץ הדלתא", "משאלת מוות 2" ועוד. בסוף שנות ה-80 הרחיבו השניים את פעילות הקבוצה ברכישת רשתות בתי קולנוע ואולפנים ברחבי העולם בעיקר באירופה. אחד הסרטים האחרונים שהופקו על ידי גולן וגלובוס היה הסרט "מכונת תופת" של ז'אן קלוד ואן-דם.

 

על פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים - 24.8.2021-4.9.2021

פסטיבל הקולנוע ירושלים, אירוע הקולנוע הגדול, הוותיק, החשוב והמוביל בישראל, יתקיים השנה בתאריכים 24 באוגוסט ועד 4 בספטמבר, ויארח רבבות צופים מהארץ ומהעולם. התוכנית האמנותית תכלול הקרנה של כ-150 סרטים מ-50 מדינות המשקפים את מיטב היבול השנתי, הישראלי והבינלאומי, ובכלל זה סרטים שהוקרנו וזכו בפרסים בפסטיבלים בינלאומיים מובילים בעולם, בהם ברלין, קאן, ונציה, סאנדנס ועוד.

אירועי הפסטיבל יכללו תחרויות סרטים נושאות פרסים עם צוותי שיפוט בינלאומיים לקולנוע ישראלי ובינלאומי, אירועים מקצועיים לתעשיית הקולנוע, מפגשים עם יוצרי קולנוע מובילים מן הארץ והעולם, סדנאות מקצועיות בתחום הקולנוע, הקרנות בכורה נוצצות, מסיבות, מופעים, הקרנות סרטים, אירועי חוצות בהיקף נרחב ועוד.

השנה יקיים הפסטיבל זו השנה הרביעית בית קולנוע נודד - "משאיות הקולנוע" (Film Trucks) המאובזרות בציוד הקרנה איכותי שיסיירו בשכונות העיר ויקרינו לקהל הרחב, ללא תשלום, ממיטב סרטי הפסטיבל.

סרטי הפסטיבל יוקרנו בסינמטק ירושלים, בקולנוע לב סמדר ובמוקדים נוספים ברחבי העיר.

פסטיבל הקולנוע ירושלים - חגיגה של קולנוע שמספקת מפגש ממשי בין קהל, יוצרים וקולנוע, על המסך הגדול.

מהדורתו ה-38 של פסטיבל הקולנוע ירושלים תיפתח כמיטב המסורת באירוע חגיגי בבריכת הסולטן ב-24 באוגוסט. טקס הפתיחה בהנחייתה של שפרה קורנפלד, ולאחריו תיערך הקרנה חגיגית תחת כיפת השמיים, של סרטו החדש והמדובר של ארי פולמן, "איפה אנה פרנק", סרט דרמה מונפש לילדים, לנוער ולמשפחות, המבוסס על חייה של אנה פרנק בתקופת השואה.

 

מנהלת הפסטיבל: ד״ר נועה רגב, מנהל אמנותי: אלעד סמורזיק.

 

הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות, עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים, קרן ון ליר והקרן לירושלים. לפרטים נוספים: https://jff.org.il/he


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...