יום שני, 11 באוקטובר 2021

"מחברות שחורות", הסרט האחרון בהשתתפותה של רונית אלקבץ ייצא בבתי הקולנוע במהלך נובמבר. מאת: שרית יוכפז


 


רונית אלקבץ - חייה ומותה של אגדה קולנועית

 

https://www.youtube.com/watch?v=XHWY-KdTspc

"מחברות שחורות", סרטו החדש של שלומי אלקבץ,

מספק לנו הצצה נדירה וחד פעמית לחייה הסוערים של אחת השחקניות הגדולות בתולדות הקולנוע הישראלי. יצירת אמנות אינטימית שמספרת את סיפורה של רונית אלקבץ, עד לפרידה.




 

"מחברות שחורות", הסרט האחרון בהשתתפותה של רונית,

ייצא בבתי הקולנוע במהלך נובמבר.

הפקה, שיווק והפצה: סרטי יונייטד קינג.

בסרט משחקים מרים ואלי, הוריהם של שלומי ורונית.

 

הסרט "מחברות שחורות" מורכב משני סרטים, כאשר כל סרט עומד בפני עצמו. סרט ראשון: מחברות שחורות - "ויויאן", סרט שני: "רונית",

סה"כ משך הסרט 3.20 שעות.

 

הסרט "מחברות שחורות" הוקרן בבכורה עולמית במסגרת הרשמית של פסטיבל קאן השנה, הוכתר כיצירת מופת וזכה לתשואות וביקורות מהללות מקיר לקיר. כמו כן, זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר במסגרת תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2021. בנוסף, זכה הסרט גם בפרס קמינגס במסגרת הפסטיבל, אשר הוענק לג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בישראל, על עריכת הסרט.

"זוהי ללא ספק יצירה מונומנטלית המורכבת מחומרי תיעוד אישיים של עשרות שנים, הנעים ללא גבולות בין הפרטי לציבורי, בין האישי לחברתי, בין המציאותי לבדיוני, ומצליחים להרחיב את גבולות הקולנוע", מנימוקי השופטים בפסטיבל.

 

מחברות שחורות - תקציר:

"אדם מצלם את חייו: צילם התחלה - וגילה שצילם את הסוף". סרטה החדש והאחרון בהשתתפותה של רונית אלקבץ, ובבימויו של אחיה שלומי אלקבץ, מספק לנו הצצה נדירה וחד פעמית לחייה הסוערים של אחת השחקניות הגדולות בתולדות הקולנוע הישראלי. בחלק הראשון, שנקרא "ויויאן", על שם דמותה הקולנועית המוכרת, מחליט שלומי אלקבץ לצאת למסע לשכתוב ההווה והעתיד בניסיון להציל את אחותו מנבואת מוות של קורא בקלפים. הזמן האבוד שבו הם חיים מצולם דרך יומני וידיאו של שלומי אלקבץ, בתיעוד רב שנים של עשייה משותפת, החושף דיוקן אינטימי ואמיץ של צמד יוצרים פורצי דרך. באמצעות הקולנוע הם מהגרים מעיר לעיר, ממזרח למערב, מהעלילתי לדוקומנטרי, מהמוות אל החיים, בניסיון לשנות את הנבואה ואת סוף הסיפור הידוע מראש. אבל את הנבואה אין לשנות, בקולנוע כמו בחיים. 

סרט ראשון: "מחברות שחורות - "ויויאן" / סרט שני: "רונית".

יומני הוידאו של שלומי אלקבץ צולמו לאורך שלושה עשורים במרוקו, בקריות, בתל אביב ובפריז, ומשולבים בחומרי גלם מתוך הטרילוגיה ("ולקחת לך אישה", "שבעה" ו"גט") שכתב וביים עם אחותו רונית אלקבץ. סרט על אישה מול הזמן המגולל סיפור של אהבה ופרידה.

 

את הסרט ערכה ג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בישראל.

המוזיקה המפוארת שמלווה את הסרט הוקלטה במיוחד לצורך הסרט, באמצעות נגינה חיה של 80 נגנים באולם של הפילהרמונית בראשון לציון. המלחין-מנצח-מעבד רפי קדישזון עיבד מחדש לטובת הסרט את המוסיקה של המלחין האמריקאי ברנרד הרמן, לצד איציק כהן מעצב פס הקול של הסרט. 

הזמרת-יוצרת דיקלה כתבה את מוסיקת הסיום לסרט.

 

טריילר שיצא בצרפת:

https://www.youtube.com/watch?v=XHWY-KdTspc

 

מחברות שחורות

בימוי: שלומי אלקבץ

הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון

פסטיבלים: קאן | בכורה עולמית, פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים | בכורה ישראלית.

 

על ג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בארץ:

ג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בארץ, שערכה את הטרילוגיה ("ולקחת לך אישה", "שבעה", "גט"), ערכה גם את "מחברות שחורות" במשך 5 שנים, חומרי גלם שכוללים מאות של שעות צילום. אלכסיס עבדה צמוד לרונית לאורך השנים וזכתה בפרסים רבים, בהם  

פרס קמינגס במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים 2021 על עריכת הסרט.

המוזיקה בסרט:

בסרט יש שימוש במוזיקה של המלחין הגדול ברנרד הרמן הידוע במיוחד בשל המוזיקה שכתב לסרטיו של אלפרד היצ'קוק ("ורטיגו", "פסיכו", "מזימות בינלאומיות" ו"האיש שידע יותר מדי" ועוד.) במהלך חייו כתב הרמן מוזיקה ל-47 סרטים, ובנוסף כתב את המוזיקה עבור הסרט על פי "השטן ודניאל ובסטר" מ-1941 עליה זכה בפרס אוסקר. כמו כן כתב את המוזיקה לסרטים "האזרח קיין" (אורסון ולס), "פסגת הפחד", "נהג מונית" (מרטין סקורסזה), "ענוג הוא הלילה", "הערומים והמתים", לסדרת הטלוויזיה "אזור הדמדומים" ולסרטים, סדרות ומיזמים רבים אחרים.

המלחין-מנצח-מעבד רפי קדישזון עיבד מחדש לטובת הסרט את המוסיקה של המלחין האמריקאי ברנרד הרמן. המוזיקה לסרט הוקלטה בלייב, עם 80 נגנים באולם של הפילהרמונית בראשון לציון. קדישזון ניצח על כל התהליך, לצד איציק כהן מעצב פס הקול של הסרט. 

 

הזמרת-יוצרת דיקלה:

דיקלה כתבה את מוסיקת הסיום לשני הסרטים.

דיקלה הלחינה ביחד עם שאול בסר את הפסקול לסרט "גט - המשפט של ויויאן אמסלם" שנכתב על ידי שלומי ורונית אלקבץ.

 

נימוקי חבר השופטים על זכיית הסרט בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 20201:

 

פרס דיאמונד לסרט התיעודי הטוב ביותר:

נימוקי חבר השופטים: "זוהי ללא ספק יצירה מונומנטלית המורכבת מחומרי תיעוד אישיים של עשרות שנים הנעים ללא גבולות בין הפרטי לציבורי, בין האישי לחברתי, בין המציאותי לבדיוני, ומצליחים להרחיב את גבולות הקולנוע. לכאורה, זהו סרט המשרטט דיוקן של אישה, שחקנית ויוצרת גדולה, אך למעשה הוא עוסק במערכת יחסים מלאת אהבה בין שני אחים, שאהבת הקולנוע ותשוקת היצירה נטועה בהם. הסרט משלב בין הדוקומנטרי והעלילתי, מתוך טרילוגיית הסרטים שלהם, ומציג את מאבקם הבלתי מתפשר בעולם גברי במהותו, ובחתירה לשחרור וחופש. אלקבץ מכניס אותנו הצופים, אל נבכי נשמתו של האמן היוצר המחפש את דרכו אחרי שאיבד את אחותו ושותפתו ליצירה מבלי ליפול לסנטימנטליות ולוויאריזם".

 

פרס קמינגס לעריכה הוענק לז׳ואל אלקסיס:

נימוקי חבר השופטים: "ז׳ואל אלקסיס לא מפסיקה להפתיע ביצירת הקשרים לא מובנים מאליהם, בין העלילתי לדוקומנטרי, בין תמונה וקול, בין מוסיקה ודימוי, ומצליחה לבנות עולם קולנועי עשיר ומרתק שמשלב בתוכו מציאות ובדיה, רגש, יופי והמון חסד".

תמונות באדיבות -מחברות שחורות.

מאת שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"האריה שבפנים״ פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024.מאת שרית יוכפז

  פרס השחקנית, פרס המוזיקה ופרס עיצוב התלבושות הוענקו אמש בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2024 להצגה החדשה של תיאטרון המדיטק על פי ספר ה...