יום רביעי, 12 באוגוסט 2020

ספר: "על הקצה" דן רדלר. הוצאת כנרת, זמורה ביתן. ממליצה שרית יוכפז







יש אנשים שחיים ביננו וכל חייהם הולכים "על הקצה",  כשמו של הרומן החדש בהוצאת כנרת זמורה ביתן, שכתב דן רדלר.

גם בחלומו הרע לא חשב דן רדלר, איש עסקים ותאטרון, מחזאי, נשוי ושמח בחלקו, שיום יבוא, אחרי שנים רבות, ומקרה שקרה בילדותו, יצמיד אותו לשולחן הכתיבה ממנו לא יקום עד שיסיים לכתוב את הספר: "על הקצה", שבו הוא נותן ביטוי לחוויה ההיא מהילדות.

"על הקצה", רומן עב כרס, הופך את ניסיונו האישי, לליבת הספר כנקודת אל חזור.
על רקע תקופת חייה של המדינה, המאופיינת במאבק ההישרדותי של אזרחיה, על הגוונים החברתיים השונים.
"זה היה כמו להיטהר." מסביר לי דן רדלר, את חווית הכתיבה.
זהו ספרו השישי שך דן רדלר,  כולל ספרות מקצועית בתחום התמחותו בתאורת תיאטרון.
כשם שהספוט בתיאטרון מאירה את הפואנטה במהלך ההצגה, כך מאיר הספר את מה שכיום מכנים תוצאות ה:"Me too!   "  !


ברומנים שכתב – ועכשיו רואה אור השלישי במספר,  הוא שופך אור על החברה הישראלית  מזוית ראייה של אזרחים שחיים כאן.

רדלר נולד וגדל ברמת גן. את לימודיו החל בבית הספר אורט גבעתיים ושנה לפני הגיוס לצבא החל לעסוק בתאורת תיאטרון. לאחר שחרורו התמחה בתאורה תיאטרונית והקים מספר חברות שעסקו בתאורת תיאטרון. רדלר למד תיאטרון באוניברסיטת תל אביב

מפרי עטו
עד  2009 הראשון פרי עטו "משחק הכיסאות" – שעלילתו מתפרסת משנות ה-60
.
בשנת 2010 כתב את מחזהו הראשון "יותר מדי סושי", שהוצג בפסטיבל תיאטרון בית לסין.
בשנת 2013 יצא לאור הרומן השני שכתב רדלר, "הכדור השמיני", ששם זרקור על תופעת הקליטה של  העולים מחבר המדינות, תוך התמודדות עם סוגיות גורל וזוגיות. הספר עובד למחזה גרגורי, עלייתו ונפילתו.

קטעים מהספר:"על הקצה" מאת דן רדלר



"הוא קיבל אותה בבית חברו בחביבות ובנימוס, הציע לה לשתות וודקה, היא סירבה, נענתה רק להצעה למשקה קר. היא מתבוננת בבחור המבוגר ממנה בחמש שנים כמעט. הוא לא יודע שהיא צעירה מבנות הכיתה, שבבית הספר העממי הקפיצו אותה כיתה. הוא הרגיש שהיא מנוכרת, לרגע הוטרד. באור חדר האורחים של הדירה היא נראית שונה משראה אותה באותו הערב, כשהיה שתוי ומגורה. נערה ארוכת איברים, רזה, חזה קטן. הכתפיים משכו את תשומת לבו, הן היו רחבות ביחס לגופה. ״את לומדת בי״ב?״ שאל אותה כבדרך אגב.

״כן״. היא לא אמרה לו את גילה האמיתי אבל לאט־לאט היא התרככה. החמיא לה שהוא מדבר איתה כמו עם בת גילו. הוא לא פְרֶח אבל מתנהג כאילו הכול מגיע לו. כשניסה לשלוח את ידו לחבקה היא נרתעה. לרגע התבונן בה בעיניו הכהות, החוקרות. היא נבהלה קצת אבל הוא לא ניסה שוב.

מוריאל מתביישת לספר למרינה שלפני כשבוע דוד טלפן והציע שייפגשו שוב. היא נעתרה. כשהגיעה לדירה של החבר שלו הוא לא היה לבד, היה איתו חבר. נדרשה לה דקה להבין שהחבר לא נמצא שם במקרה. הם היו שיכורים. דוד הציע לה את פיסת הנייר מרככת ההתנגדות שלו, היא סירבה. ואז הוא הציע שתשכב עם החבר שלו. היא חשבה שהוא מתבדח, אבל אחרי שקרא לה בזלזול ״אלפסי״ ולא בשמה הפרטי, וחזר שוב על הצעתו כשהוא תופס אותה בחוזקה במותניה ומושך אותה אליו, היא בעטה ברגלו בכעס והלכה. ביציאה היא שמעה את החבר אומר לו: ״השתגעת? היא ילדה והיא שטוחה כמו קרש״
 





לאחרונה היא חשה חולשה לא מוסברת, גם המחזור לא סדיר, חודש אחד נדמה לה שלא היה לה כלל מחזור וחודש אחרי מצאה כמה סימני דם, החזה קצת גדל וכאב לה כשנגעה בו. בבוקר יום בחינת הבגרות במתמטיקה חשה בחילה, עד שחששה שתיאלץ להיעדר מהבחינה. היא הגיעה לבחינה בגרירת רגליים. ״אני מרגישה חרא״, אמרה למרינה. אחרי שתיארה את מה שהיא מרגישה, מרינה אמרה: ״זה עניין של הורמונים, אבל כדאי להיבדק אצל גינקולוג, אם לא יועיל, לא יזיק. לאמא שלי יש רופא שיגעון״.

שבוע אחר כך, לאחר הפצרות נוספות של מרינה, היא הגיעה לרופאה בקופת החולים. בבדיקה שגרתית לא נמצא הסבר לחולשה שלה, והרופאה המליצה לה לעשות בדיקות דם. ״אולי חסרים לך ויטמינים, ואני גם נותנת לך לעשות בדיקת בטא״.

״מה זה?״

״אם את בהיריון, שבוע לאחר ההפריה מופרש בדמה של האישה הורמון היריון הנקרא HCG״.

״איך אני יכולה להיות בהיריון?״ היא שאלה את מרינה אחרי שיצאו מהחדר של הרופאה. ״בפעם הראשונה והאחרונה ששכבתי עם גבר לא בדיוק שכבתי״. היא השתתקה לרגע, ואחר כך אמרה בפעם הראשונה את מה שחשבה מאז אותו לילה: ״דוד אנס אותי באותו לילה לפני ארבעה חודשים בערך.״

מרינה הסתכלה עליה ולא אמרה דבר.."

לדעתי ספר ראשון שעוסק בחווית ה"Me Too  בעיני סופר גבר. לדבריו ההשראה באה מחוויה אישית קשה שחווה בילדתו. כן, גם לבנים זה קורה שיש בסביבה מי שחשקה בהם נפשו להתעלל בגופו.

ומכאן נפרשת היריעה ומעבירה אותנו חווית קריאה מופלאה.

הוצאת כנרת זמורה ביתן
623 עמודים

מחיר מוזל בחנויות הספרים הדיגיטליות

מומלץ.
הספר מתאים מאוד לעידןME TOO

דן רדלר טוען שהושפע מאוד מחשיפת הנושא כי כמי שחי ונשם תיאטרון היה עד לכמה וכמה ארועים.. 
הוא עצמו חווה אירוע בגיל צעיר מאוד. כל זה עלה וצף כשכתב את הספר שלו.

מגזין תרבות אומנות ויופי מאת שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

'בשביל הנופלים' מקיים עשרות סיורים ומפגשים ללא תשלום ברחבי הארץ במהלך 'שבוע הגבורה', מאת: שרית יוכפז

  'בשביל הנופלים' מציע לציבור הרחב עשרות סיורים ומפגשים  ללא תשלום   ברחבי הארץ במהלך 'שבוע הגבורה', בין יום הזיכרון לשואה ו...