יום שלישי, 26 במרץ 2024

מוזיאון העיר החדש נפתח בסוף שבוע של פעולות אמנות ציבורית בחללים השונים של המוזיאון וברחבי כיכר ביאליק. מאת: שרית יוכפז

 

 

עיריית תל אביב- יפו:

מוזיאון העיר תל־אביב-יפו יפתח לקהל הרחב

בסופ"ש אירועי אמנות חיה ברחבי המוזיאון וכיכר ביאליק

חמישי, שישי, שבת – 30.3-28.3.24  

מאת: שרית יוכפז

 

מוזיאון העיר המחודש מספר את סיפורה של העיר דרך סיפורי תושביה והערכים שהעיר תל אביב-יפו מייצגת

המוזיאון הינו המוזיאון ההשתתפותי הראשון בארץ  וממוקם במבנה בית העיר ההיסטורי בכיכר ביאליק

 


מוזיאון העיר החדש נפתח בסוף שבוע  של פעולות אמנות ציבורית בחללים השונים של המוזיאון וברחבי כיכר ביאליק.

שלל פעולות אומנותיות , נדירות, משעשעות וחד-פעמיות שיהדהדו את האוספים, תצוגות הקבע והתערוכה המתחלפת של המוזיאון. הזדמנות להיפגש, להקשיב, למחות ולחוות אמנות אזרחית, השתתפותית המתפרשת בחלקיו השונים של המוזיאון ובכיכר ביאליק.

 

בין המופעים: תהלוכת אופנה אזרחית של המעצב דוד וקסלר, המנסחת מחדש את חווית הקולקטיב והיחיד בתקופה הנוכחית, תחנת הצלה- מיצב אינטראקטיבי בשיתוף מצילי העיר ואגף החופים, מופע של מקהלת מוקד 106 - לקט זעקות וטענות ממוקד הפניות העירוני בהלחנת אלון עדר, רונה קינן, מיה לנדסמן, אור רימר ומאיה דוניץ. פרפורמנס השתתפותי של מיפוי התאהבות ושברון לב בעיר. קפה התנגדות- מרחב של שיתוף ידע עם אקטיביסטיות ומובילי מחאה מתל־אביב-יפו. ומפגשים אישיים עם אמני המוזיאון אשר ילוו את הקהל בשיטוט אל מאחורי הקלעים של יצירותיהם.

 

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב- יפו: "מוזיאון העיר תל אביב-יפו, המוקדש כל כולו לעיר העברית הראשונה, הוא עוד שלב במימוש החזון העירוני לחידוש ושדרוג כל מוסדות התרבות בעיר, כדוגמת ספריית בית אריאלה, תאטראות העיר, אולם דוהל המחודש בשכונת התקווה והאגף החדש במוזיאון תל אביב לאמנות. לאחר תקופת הרצה שהתארכה בשל המלחמה אנחנו שמחים לפתוח עתה את המוזיאון לקהל הרחב. המבקרים מוזמנים לסייר בין קומות המוזיאון, המבקש לספר את סיפורה של תל אביב-יפו ושל האנשים שלקחו ולוקחים חלק בהתהוותה ומציג למבקרים את רוח העיר ואת הערכים המרכזיים המובילים אותה לאורך השנים; דמוקרטיה, סובלנות, תרבות ואמנות, חופש מחשבה וביטוי".

 

חמישי ושבת החל מ-19:00. הכניסה חופשית.

שישי החל מ-10:00 אירועי חשיפה אל מאחורי הקלעים של המוזיאון (בהרשמה מראש)

רחוב ביאליק 27, תל־אביב-יפו

 

פרטים נוספים והרשמה באתר העירוני:

https://bit.ly/3vhVdTb

 

 

ניהול אמנותי: דפנה קרון. הפקה: קובי אבן-חיים

 

 

קרדיט צילום תמונות: אייל תגר

***


מוזיאון העיר תל אביב -יפו שהיה אמור להיפתח להרצה בנובמבר האחרון פועל מאז השבעה באוקטובר בשביל ולמען תושבי העיר, ילדי הרופאות והרופאים באיכילוב, המפונות והמפונים המתגוררים בה עם סדנאות, אירועים ומפגשים פיזית ואונליין. עם פרוץ המלחמה פתח המוזיאון את שעריו לתלמידי מערכת החינוך בתכניות הדרכה מיוחדות וללא עלות כתמיכה במורים ובתי הספר בתקופה זו. במקביל, יזם המוזיאון איסוף ותיעוד של סיפורי העיר בשיתוף אמניות ואמנים לתיעוד הרגע הייחודי בהיסטוריה העירונית באוסף המוזיאון.

במסגרת פעילות זו הושקו שני פרויקטים מיוחדים לתיעוד העיר בתקופת מלחמה בשיתוף בתי התרבות השכנים: מרכז פליציה בלומנטל למוסיקה ובית ליבלינג.

 

המוזיאון הינו חלק מכיכר ביאליק - בתי התרבות של העיר שהינה מרחב תרבות עירוני חדש הנבנה סביב כיכר ביאליק הוותיקה שבתל אביב-יפו. המרחב מהווה מארג של חמשת מרכזי התרבות הפועלים בכיכר, ומייצרים פעילות אמנותית וארכיונית ברמה מוזיאלית: בית ביאליק - מוזיאון וארכיון המשורר הלאומי, מוזיאון העיר תל אביב-יפו, מרכז למוסיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל, בית ליבלינג - מרכז העיר הלבנה, מוזיאון בית ראובן.

 

חידוש מוזיאון העיר תל אביב-יפו ע"ש שושנה וזבולון תומר נעשה על ידי עיריית תל אביב-יפו בהובלתו ובתמיכתו של ראש העירייה ויו"ר קרן תל אביב, רון חולדאי וביוזמת קרן תל אביב אשר מייצרת שותפויות עם תורמים לטובת פרויקטים ותוכניות לקידום העיר ותושביה.

 

מוזיאון העיר תוכנן ועוצב על ידי חברת בריז קריאייטיב, 3 האוצרות: גלית גאון, קרן עוז, תום כהן ואדריכל השימור אורי פדן ומנוהל על ידי מנהלת המוזיאון והאוצרת הראשית מיכל בהרב עוזרד.

במוזיאון 3 תערוכות עיקריות; אוסף סיפורי העיר - אוצרת: תום כהן, "מלאכה ובטלה" - אוצרת: גלית גאון ותערוכת הקבע: אוצרת: קרן עוז

 

מוזיאון העיר תל אביב- יפו ע"ש שושנה וזבולון תומר, הוא פרי תרומתם של משפחת תומר שהשקעתם נובעת מסיפורם המשפחתי.

 

 

 

 

 

מה בתכנית:

 

חמישי ושבת 28.3 ו 30.3, החל מהשעה 19:00

 

מקהלת 106

שמישהו יטפל

לקט זעקות וטענות ממוקד הפניות העירוני

 

כבר עשרות שנים צובר מוקד הפניות העירוני תלונות, דרישות, מחאות והצעות. כל מה שמטריד את תושבות ותושבי העיר מתערבב יחד בארכיון 106, שאוצרותיו הם על הגבול שבין הפואטי לפוליטי, בין הסתמיות הקיומית של שגרה אורבנית לבין תהיות הרות גורל על המתרחש בה. לרגל פתיחת מוזיאון העיר תל־אביב-יפו הוקמה מקהלת 106: הרכב קולי אזרחי הממשיך את המסורת ארוכת השנים של ״מקהלות תלונות״. ללחניהם של יוצרי העיר רונה קינן, אלון עדר, מיכאל כהן, מאיה דוניץ והפאוור סטריינג׳רז (אור רימר ומיה לנדסמן) ובניהולה המוסיקלי של מנצחת המקהלות הרדיקלית תומר דמסקי, המקהלה תשמיע, תזעק, תקונן ותדרוש את הקולות של מתלונני העיר לדורותיהם.

 

ניהול אמנותי וקונספט: דפנה קרון

לחנים: רונה קינן, מיכאל כהן, אלון עדר, מיכאל כהן, אור רימר ומיה לנדסמן

ניהול מוסיקלי, עיבוד וניצוח: תומר דמסקי

ניהול מקהלת ״בחוץ״: יעל פלוטניארז

חברי המקהלה ובשיתוף פעולה עם ״בחוץ - מקהלת רחוב תל אביבית״

 

 

כשאנחנו הולכים

פרפורמנס תצוגת אופנה - דוד וקסלר

 

פרפורמנס תהלוכת אופנה, המנסח מחדש את חווית הקולקטיב והיחיד בתקופה הנוכחית. בסדרה של פעולות יומיומיות הנעות בין השגרתי לחירומי, ינועו הפרפורמרים בכיכר ביאליק. במהלך תצוגת האופנה נבנה מיצב גל-עד של אובדן וזיכרון: חפצים המאפיינים את התקופה נערמים זה אל זה על ידי הפרפורמרים, לקומפוזיציה אחידה של מיצב הנבנה ומתפרק לעיני הקהל. הגופים ההולכים על המסלול ובכיכר נעים, מתקרבים זה לזה, מציעים נחמה, מייצרים קהילה רגעית לעיני הצופיםהקולקציה של המעצב דוד וקסלר עשויה בגדים ממוחזרים, שנאספו בקפידה בתל-אביב יפו. לכל פריט יש סיפור וכל בגד מהדהד את ההיסטוריה שלו. ה״דוגמנים״ של דוד אינם דוגמנים, הם חברים ודמויות מחיי העיר, כשם שה״מסלול״ אינו מסלול אלא מקבץ התרחשויות בכיכר עירונית. שם העבודה ״כשאנחנו הולכים״ מעלה קונוטציות רבות ומרפרר לציטוט מאת חנוך לוין: ״כשאנחנו מטיילים, אז אנחנו שלושה - את ואני והמלחמה הבאה.״

 

 

המותג ״דוד וקסלר״ הוא מותג אופנה ממוחזרת שנוסד ב2019 .

תהליך העיצוב והייצור מוכל בתוך עצמו ומכיל אספקטים שונים של אופנה מקיימת. החל מהתאמה אישית באמצעות הדפס דרך הכלאות בגדים שנתרמו ועד לייצור בגדים חדשים משאריות טקסטיל.

המותג פונה לכולם, משוחרר מהגדרות של עונה, מגדר או מידה. בגדים נהגים מתוך מחשבה על הגוף, חשיפתו והמרחק ממנו. מקורות ההשראה של המותג נעים בין המקומי לפנטסטי בכוונה לייצר אופנה ישראלית, עתידנית, ״בדיונית״, תוך פיתוח פתרונות לייצור אופנה מקיים.

האמונה בעשייה משותפת ותרבות של שיתופי פעולה מובילה את המותג ומהווה אבן בוחן לעשייה האופנתית.

 

 

מעצב: דוד וקסלר

בימוי+הפקה: גל כרמונה

מעצב תאורה: שי דרור

ארט: YELLOW---FOREVER

סטייליסטית: סופיה קרטבצב

מאפרות: עתליה חרזי, קים מליסדורף, ענבל שומר, נגה דיזיצר

צלם סטילס: יאיר מיוחס

צלם וידאו: עדן בכר

צלם לוק בוק: זוהר שטרית

מנהלת חזרות: מאי עשור

תכשיטים: collectroo

מנהלת סטודיו: יעל מיכל ברקוביץ

מלבישות: שחר פילוסוף, אמלמל אבייה, עדן דפנה

דוגמנים: איתמר רובין ארנברג,איתן מכטינגר, אלאיה הוף, אנג׳ל גוארין, אחינועם גבלפיש, ברהנו יצחק, גל זיו, טל חזום, טל קלימי, יעל בן דוד, יקיר פורטל, מרב צברי, נועם פורת, ניקי ישראלסתם, נמרוד קליין, עומר טורק - ארלוזורוב, ,עומר פילוסוף, עידו הרטמן, עידו מוקדי, עמית נודלמן, קארן יוסף, רום ניסן, רומי גל, רותם שדור, רחלי אוקסמן, שיר מרימה, ברבי קיוט - חני סירקיס

 

 

 

 

 

תחנת הצלה

מיצב אינטראקטיבי - בשיתוף אגף חופים ומצילי העיר

 

אופק. עיר שיש בה מוזיאון וחוף ים, היא עיר המציעה לתושביה אופק - מרחב נשימה והשראה.

לתל אביב רצועת חוף בת כ-14 ק''מ, עליה מופקדים 66 מצילים המקדישים את חייהם לים ולשמירה על בטחון המתרחצים. רבים מהם גדלו בים, חלקם דור שני ואף שלישי לכוחות ההצלה.

"תחנת הצלה" הוא פרויקט אמנות השתתפותי אשר נוצר ונרקם לאורך חודשים רבים בשותפות בין מצילי חופי תל-אביב יפו והאמנית מור לידור. היצירה ממקמת את תחנת ההצלה במרחב עירוני-מוזיאלי , כמיצב אינטראקטיבי דרכו מתבוננים המצילים בציבור, במבט שהופך גם הוא לחלק ממעשה האמנות, ומארחים את העוברים והשבים בתחנת ההצלה, לשיחה ושיתוף בחכמת הים.

 

יוצרת: מור לידור

מעצב תחנת ההצלה: שי עיד אלוני

בהשתתפות: גולן מארי, גיא אנג׳ל, אלי סבג

תודה מיוחדת לכל צוות אגף החופים - חטיבת התפעול, עיריית תל אביב - יפו.

ולירז פרץ מיחידת השירות, אגף השירות ופניות הציבור - עיריית תל אביב - יפו .

 

 

הגרלת הצדפים 2.0

פרפורמנס אינטראקטיבי

 

על רקע התצלום האיקוני של אברהם סוסקין מקבלות את פני הבאים למוזיאון העיר האמניות התל אביביות מיה שרבני ורותם וולק, מלהטטות בין ״הגרלת הצדפים״ החקוקה כמיתוס יום היווסדה של העיר , ובין שאלות הרות גורל על חול, אדמה, קרקעות ונדל״ן. הגרלת הצדפים 2.0 הוא פרפורמנס אינטראקטיבי נושא פרסים ופתוח לקהל.

יוצרת: מיה שרבני

בהשתתפות: מיה שרבני, רותם וולק, מיה מגנט

 

פה התאהבתי

פרפורמנס אינטראקטיבי של מיפוי מוקדי האהבה בעיר.

 

הגיטריסט מרחוב שפינוזה, הלב שהתרסק שוב ושוב ברחוב מטלון, השיר הזה ב״בלוק״ שהצמיד אותנו זה אל זה.

שישה פרופורמרים משוטטים ברחבי המוזיאון והכיכר מחפשים - אותך!

מזמינים למפגשים אישיים בהם יערכו מיפוי חי של מוקדי האהבה ושברון הלב בתל אביב - יפו. שיחות כנות, המתערבות במפה של העיר ונוגעות במוקדי רגש ובמסעות הלב בעיר. במהלך הערב מפת ההתאהבויות ושברונות הלב תלך ותבנה לעיניהם של המשתתפים.

 

יוצרת: עלית קרייז

בהשתתפות: עופר עמרם, אחינועם מנדלסון, אורית ממרוד, שחר נץ, עלית קרייז.

 

 

 

קפה התנגדות

לשבת לקפה עם מובילי ומובילות מחאה בתל-אביב יפו.

 

מובילי מחאות, אקטיבסטיות ואקטיבסטים מזמינים אתכן לכוס קפה.

קפה התנגדות הוא מרחב של שיתוף ידע וחשיפה אל מאחורי הקלעים של עולם האקטיביזם המחאות העכשווי בתל אביב - יפו המהדהד את המתח העדין בין תרבות בתי הקפה השוקקת, ״הבועתית״ והמנותקת לכאורה, המתקיימת לצד מנוע מערך האקטיביזם והמחאה מהמובילים בארץ.

 

יוצרת: עמית חכמוב

בהשתתפות:

עלמה בק | תרבות של סולידריות

ספיר סלוצקי עמראן | שוברות קירות

ג׳נט בלאי | קולאקטיבי.ת

יניב סגל | החזית הורודה

יונתן זייגן | פעיל שלום

יערה פרץ | פעילת צדק אקלימי

עומר בן אלחנן | פעיל נוער דתיים. ציונים. דמוקרטים

ארסמה טעמה | פעילה לזכויות מבקשי המקלט של הקהילה האריתראית.

תודה לאיתי דורון על היוזמה והרעיון הראשוני ל״קפה התנגדות״.

 

 

 

יום שישי 29/3, 14:00-10:00

המוזיאון פתוח לקהל הרחב

 

 

 

מאחורי הקלעים של מוזיאון העיר-סיורים מודרכים

בלעדיים למחזיקי דיגיתל: 

 

·         סיורים מודרכים ברחבי המוזיאון אחת לשעה (למחזיקי דיגיתל, בהרשמה מראש)

·         שיח אוצרות - חשיפה למנגנוני הבניה של הקמתו של מוזיאון העיר תל-אביב יפו (בהרשמה מראש):

 

1.       מחוברת ומנותקת – בועה או בבואה?

שיח עם קרן עוז, אוצרת תערוכת הקבע במוזיאון העיר.

בימים שבהם כל אדם במדינה עומד באתגרים חברתיים וביטחוניים שלא היו כמותם, נתבונן

בתערוכת הקבע ונבחן את העיר במבחן הזמן. כיצד משקפת התערוכה את סיפורה המתמשך של העיר שמצליחה להיות לאורך שנים מרכז וסמל לחוסן כלכלי, תרבותי ובטחוני, ויחד עם זאת נחשבת לבועה המבקשת להתנתק ולהתבדל משאר הארץ?

 

2.       על מלאכה ובטלה

שיח עם הדסה כהן אוצרת המשנה של התערוכה המתחלפת

בשיח עם אוצרת המשנה של התערוכה המתחלפת ״מלאכה ובטלה״ (אוצרת ראשית: גלית גאון) נרחיב על מאחורי הקלעים של התערוכה. נשתף כיצד נבחר הנושא ונדבר על תהליך הלווי הייחודי שנע בין חשיבה קבוצתית ליצירה יחידנית. נשמע על הסיפורים המקומיים שמאחורי העבודות, על האופן שבו העיר ובעלי המלאכה מקבלים ביטוי בתערוכה, על חשיבותה של בטלה בתהליכי היצירה. השיח יציע קווי חיבור בין מוזיאון ועיר, מרחב ופעולה.

 

3.       אוסף סיפורי העיר תל-אביב יפו

שיח אוצרת עם תום כהן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוצרט ושוברט על במה אחת! יום שישי, 17.5.24 בשעה 11:00 במשכן לאומנויות הבמה ב"ש. מאת: שרית יוכפז

  מוצרט ושוברט על במה אחת! יום שישי, 17.5.24 בשעה 11:00 במשכן לאומנויות הבמה ב"ש יצירות המופת של שניים מגדולי המלחינים בכל הזמנים מגיעו...