יום רביעי, 27 במרץ 2024

תיאטרון גשר מציג את רפרטואר 2024-25. מאת שרית יוכפז

 

                                                      

תיאטרון גשר מציג את רפרטואר 2024-25:

ויליאם שייקספיר, זאב ז'בוטינסקי, אוסקר ווילד, וא.א. מילן בעונה החדשה של תיאטרון גשר

תוך אמונה גדולה בכוחה של תרבות לרפא ולאחות את השברים ותפילה למען ח
זרתם המיידית של כל החטופים, פותח תיאטרון גשר את העונה ה-33.

תיאטרון גשר מציג רפרטואר חדש, עשיר ומגוון לשנת 2024-25, המשלב בין קלאסיקות אהובות לצד יצירות חדשות, הצגות ברוח המלחמה ואמונה בחשיבותה של תרבות בחיזוק הרוח הישראלית.

התיאטרון, שממשיך לכאוב את אובדנו בטרם עת של מייסדו ומנהלו האמנותי - יבגני אריה שנפטר בינואר 2022, נפרד בימים אלה גם מרימאס טומינאס, שהלך לעולמו מוקדם יותר החודש. טומינאס, מגדולי הבמאים באירופה, העלה בגשר עיבוד לאחת מהקלאסיקות הגדולות של התיאטרון העולמי  "סיראנו", שהפכה להצגה האחרונה שביים. המחזה הצרפתי מאת אדמון רוסטאן על פי תרגום מאת דורי פרנס, בהשתתפות: שלומי ברטונוב, יובל שרף, אבי אזולאי ואחרים. ב-6 במרץ הבמאי הדגול הלך לעולמו והשאיר אחריו הצגות מופת בתיאטראות השונים באירופה. 

"אנה קרנינה", גם היא בבימויו של רימאס ז"ל פתחה בינואר האחרון מסע הופעות באירופה, המסע החל בפריז וימשיך מאפריל לבודפשט, לטביה, אסטוניה וליטא ובסוף השנה ההצגה תגיע לארה"ב.  

העונה הנוכחית של התיאטרון נפתחה בהצגה "ריצ'רד III", הקלאסיקה מאת ויליאם שייקספיר, בבימוי איתי טיראן שביים לראשונה בגשר וצפוי לביים הצגה נוספת בעונה הקרובה. יבגניה דודינה חזרה לבימת התיאטרון לאחר 17 שנה, בתפקיד הראשי כ'מלך ריצ'רד'.

במהלך המלחמה עלתה "שלום, מלחמה", הצגה מוזיקלית לחימום הלבבות והעלאת המורל, מאת ובבימוי אמיר י. וולף. סיפורם של אב ובן הנפגשים בחזית בהשתתפות השחקן גלעד קלטר, ובנו, רום. על הליווי המוזיקלי החי - שחקני הלהקה, יובל ינאי, שלומי ברטונוב, הנרי דוד וניר כנען. 

 

ברפרטואר החדש תעלה הצגת הילדים "פו הדב", הצגה מוסיקלית לילדים בבימויו של עמית אפשטיין בהלחנת יוני רכטר. המחזה, מאת רועי חן על פי ספרו של א. א. מילן מביא לבמה את הסיפורים שסיפר מילן לבנו ואת הדמויות הקלאסיות שכולם מכירים, פו הדב, חזרזיר, איה ועוד. בהצגה ישתתפו יובל ינאי, גלעד קלטר, אלון פרידמן, מיכל ויינברג, שיר סייג.

 

מחזה נוסף שיעלה, "שמשון ודלילה"על-פי ספרו של זאב ז'בוטינסקי בעיבודו של רועי חן ובבימויו של נועם שמואל. ז'בוטינסקי השווה בין תקופת השופטים למנדט הבריטי ולמכשולים שהציבה אנגליה בדרך להקמת בית לאומי לעם ישראל בארץ ישראל, אבל הספר מתגלה כרלוונטי לא פחות לימינו אנו. 

 

פסטיבל התיאטרון הבינלאומי  Jaffa Fest 2024 יתקיים בין ה-20 ביוני עד ה-6 ביולי במסגרתו לראשונה בתיאטרון גשר – שיתוף פעולה עם הווסט אנד! הפקה משותפת עם תיאטרון Theatre Royal Haymarketמקסים דידנקו שביים הצגות מצליחות ברוסיה, גרמניה וצ'כיה. יציג את "סַלוֹמֵה"  מאת אוסקר ווילד שתעלה בשפה האנגלית עם כתוביות בעברית וברוסית. 

 

"החתונה מבוטלת" בבימויה של דאשה שאמינה, הצגה המבוססת על זיכרונות ההיבאקושה (ביפנית — ״האנשים ששרדו את האור״) —  אלה ששרדו את הפצצות האטום על הירושימה ונגסאקי. הטקסט מבוסס על חומרי ארכיון ייחודיים וראיונות עומק אישיים עם הניצולים, שהתקיימו במהלך המסע של צוות יוצרי ההפקה ליפן.

 

עוד יעלו בגשר בעונה הקרובה אמדאוס", מאת פיטר שפר בבימוי אילאיל סמל. ההצגה "מי כמוני" שרצה כבר ארבע שנים חוזרת עם קאסט חדש וצעיר ובמקביל, המחזה יעלה באפריל בתיאטרון Franco Parenti במילאנו. "החטא ועונשו", יצירת המופת שכתב דוסטויבסקי מגיעה לבמת גשר בעיבוד חדש בבימויו של אלכסנדר מולוצ'ניקוב.

 

כמו כן, יעלו "הנערה הדנית" בבימוי נועה רבן, "דולי סיטי" על פי ספרה המצליח של אורלי קסטל בלום בבימוי נתי בן חנן, "נמסה" מאת ובבימוי סופיה גולן, בוגרת סטודיו גשר ו"מראה" הלהיט מלונדון בבימוי נעם פרנק, בוגר סטודיו גשר. 

מנכ"לית תיאטרון גשר, לנה קריינדלין: "כמו שהמלחמה משפיעה על כל פן בחיים שלנו, היא משפיעה גם על הרפרטואר. אנחנו מציעים לקהל שלנו הצגות מחיי הארץ הזאת, כמו "שלום, מלחמה", "שמשון ודלילה", "סלומה" ו-"דולי סיטי". גם ההצגות שיצאו לפני פרוץ המלחמה כמו "ריצ'רד III" או "סיראנו" מקבלות פרשנות חדשה ואקטואלית מתמיד. כל זה תוך שיח תמידי עם הקהל ותפילה לשובם של כל החטופים חזרה לישראל במהרה.

השנה, אנחנו ממשיכים את מסורתו של יבגני אריה ופותחים את הדלתות ליוצרים מובילים מהעולם, צעירים וצעירות שגדלו בחיק התיאטרון כמו סופיה גולן ונעם פרנק ועולים חדשים שהגיעו ארצה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה". 

 

רפרטואר תיאטרון גשר לעונת  2024/5:

"שמשון ודלילה"- על-פי ספרו של זאב ז'בוטינסקי בעיבודו של רועי חן ובבימויו של נועם שמואל

בתקופה היסטורית קודרת אשר בה "אין מלך בישראל ואיש הישר בעיניו יעשה" – צומח מנהיג חדש ושמו שמשון - לוחם, שופט, נזיר. שלוש נשים היו לו, אבל רק על אחת מהן נכתב כי אהב אותה - דלילה. 

בסיפור מפעים מחיי הארץ הזאת משתלבים מיתוס עם אתוס, הרס עם אֶרוס, וגורל פרטי עם גורלו של עם.  

ז'בוטינסקי השווה בין תקופת השופטים למנדט הבריטי ולמכשולים שהציבה אנגליה בדרך להקמת בית לאומי לעם ישראל בארץ ישראל, אבל הספר מתגלה כרלוונטי לא פחות לימינו אנו. 

הבכורה תתקיים ב-18 בספטמבר 2024.

 

"פו הדב" – הצגה מוזיקלית חדשה לילדים מאת רועי חן על פי ספרו של א. א. מילן בבימויו של עמית אפשטיין והלחנתו של יוני רכטר

הדב המפורסם בעולם מגיע לבמת תיאטרון גשר!

הבוקר עולה על יער אלף הצעדים, הציפורים מצייצות, הדבורים מזמזמות ודב אחד בשם פו מתעורר כשבראשו מחשבה אחת בלבד – דבש. אבל איך מגיעים לכוורת שבצמרת העץ? 

בואו לבלות עם פו וכל השאר, תכירו את החבר הטוב חזרזיר, תתארחו במחילת הארנבת, תחגגו יום ההולדת לאיה, ותלמדו דברים חכמים (וגם לא כל כך חכמים) מינשוף.

הסיפורים שסיפר אלן אלכסנדר מילן לבנו, כריסטופר רובין, מציעים חיבוק פרוותי שמחמם מיליוני קוראים ברחבי העולם כבר כמעט מאה שנה.

הספר פו הדב תורגם למעל 30 שפות, ובשנת 2022 ראה אור בהוצאת כתר בתרגום עברי חדש של רועי חן.

משתתפים: יובל ינאי, גלעד קלטר, אלון פרידמן, מיכל ויינברג, שיר סייג.

הבכורה תתקיים ב-24 באפריל 2024.

 

נמסה

מאת ובבימוי: סופיה גולן

אנה נמסה. 

אדם חוגג את ההנמסות כהוכחה לאהבתה אליו.

ריצ׳יה מתענגת על טעם טפטופיה של אנה ודורשת לקנות בקבוקים.

הדוקטור מתפעל.

אנה הולכת ונעלמת וההמון צופה.

היינו מצפים מעצמנו לפעול בדחיפות כאשר אנו מביטים בדבר היקר לנו מכל נמוג ונעלם. אך האמת המרה היא שרובנו, כמו שאדם מודה בדמעות, ׳פשוט התרגלנו׳.

 

"סַלוֹמֵה"  מאת אוסקר ווילד בבימויו של מקסים דידנקו

לראשונה בתיאטרון גשר – שיתוף פעולה עם הווסט אנד!

הפקה משותפת עם תיאטרון Theatre Royal Haymarket

המחזה שעורר שערורייה במאה ה-19 הפך לקלאסיקה וזכה לעיבודים רבים, בין היתר האופרה המפורסמת מאת ריכרד שטראוס. 

מקסים דידנקו, ביים הצגות מצליחות ברחבי העולם. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה הוא מצא את עצמו מחוץ לגבולות מולדתו.

ההצגה תעלה במסגרת Jaffa Fest 2024 פסטיבל התיאטרון הבינלאומי יפו שיפתח ב-20 ביוני 2024 ותוצג בשפה האנגלית עם כתוביות בעברית וברוסית.

הזמן: המאה הראשונה לספירה, המקום: כאן.

המלך הורדוס אנטיפס נושא לאישה את אשת אחיו, הרודיאה, דבר שאינו מקובל ביהדות ולכן מעורר עליו את חמתו של יוחנן המטביל. כדי להשתיק את יוחנן משליך אותו הורדוס לצינוק. אשתו לא מסתפקת בכך ומבקשת להרוג את החצוף. לשם כך היא שולחת את בתה, סלומה (שלומית) לפתות את הורדוס ולרקוד לפניו את ריקוד שבעת הצעיפים. הורדוס הנלהב מוכן להיענות לכל בקשה שלה. בעצת אמה, מבקשת סלומה את ראשו של יוחנן המטביל על מגש של כסף.

מפיק: לן בלבטניק

20, 21, 22 ביוני בתיאטרון גשר.

 

 

"החתונה מבוטלת" בבימויה של דאשה שאמינה

ההצגה של תיאטרון Fulcro שעלתה כפרוייקט נסיוני בפסטיבל Jaffa Fest 2023 במסגרת מרתון במאים צעירים.

מחזה מקורי מאת העיתונאית אלינה פרקש שנכתב במיוחד עבור תיאטרון פולקרו בשיתוף עם ז'ניה ברקוביץ', שכתבה את הטקסטים הפואטיים להצגה. רעיון ועריכה — דאשה שמינה, אוצרת ובמאית של תיאטרון Fulcro.

 על אף המלחמה, הגיבורים מתכוננים לחתונה ויוצרים סביבה אווירה של קסם. תיכף ישמעו המילים המיוחלים: "והם חיו באושר ועושר". אך המציאות חודרת לתוך האגדה.

זהו סיפורם של תושבי עיירה קטנה ששרדו את סוף העולם, סיפור על מה שהם עשו לפניו, במהלכו ואחריו. מהפנטזיה הפואטית הטהורה המחזה מתפתח למסמך היסטורי אכזרי, עדויותיהם של האנשים ששרדו הפצצות אטום אמיתיות.

 27, 28 ביוני בהאנגר גשר

מראה קריאה מבויימת

מחזה מאת סאם הולקרופט 

תרגום ובימוי: נעם פרנק 

משתתפים: אלון פרידמן, מיק לאון, אופיר צויגנבום

מזל טוב וסימן טוב, אתם מוזמנים לחתונה. קוד הלבוש - ספורט אלגנט. הדלתות יפתחו ב20:00, לאחר מכן תתרחש החלפת הנדרים ובדיוק ברגע המתאים, תתחיל התכנית האמנותית. (האירוע מתקיים ללא אישור הממשלה. אנו מודעים לסיכון שאתם לוקחים בכך שהחלטתם לבוא, ואנו מצדיעים לאומץ שלכם.) 

המחזה, המטשטש את הגבולות בין הקהל לשחקנים ובין אמת לשקר, כבש את הבמות בלונדון והוא מביא סיפור מתעתע ונפיץ, העוסק בצנזורה, תיאטרון וחופש הביטוי. 

נעם פרנק משחק בתיאטרון גשר מאז שהיה בן 9 ("מסעות אודיאוס", "מי כמוני", "רומיאו ויוליה") וכבמאי ביים בסטודיו גשר את ״התנצלויות פומביות״.


החטא ועונשו - על פי פיודור דוסטויבסקי, בימוי: אלכסנדר מולוצ'ניקוב

יצירת המופת שכתב דוסטוייבסקי מגיעה לבמת גשר בעיבוד חדש. 

רסקולניקוב, סטודנט עני ומיואש, רוצח קשישה המשמשת כמלווה בריבית. זוהי נקודת הפתיחה של מסע רוחני מטלטל הבוחן את גבולות המוסר האנושי. הסטודנט נע בין סוניה, צעירה עם לב גדול שהעוני דחק לזנות, לבין פורפירי, החוקר המנוסה שאט אט מהדק עליו את טבעת העובדות.

העולם של דוסטוייבסקי מלא תשוקות, סודות ודיונים פנימיים, אינטימיים, בשאלות המהותיות ביותר: כשהאמונה מתפוררת - במה נשאר להאמין? האם באמת 'רשע וטוב לו'? כיצד נוכל לתקן את מצפן המוסר הפנימי, כאשר נדמה שהתקלקל לעד?

 

אמדיאוס מאת פיטר שפר, בימוי: אילאיל סמל
מי ייזכר בדפי ההיסטוריה ומי יישכח בתהום הבינוניות?

"אמדאוס", מחזהו הענק של פיטר שאפר, הוא סיפור אהבתם וקנאתם של שני גאונים מוזיקליים, וולפגנג אמדאוס מוצרט ואנטוניו סאליירי.

בוינה התוססת של המאה ה-18, סליירי, מלחין מכובד בחצר האוסטרית, יוצא מדעתו כשהוא עד לכישרון הפנומנלי של מוצרט הצעיר. איך ייתכן שיד האלוהים בחרה לגעת דווקא בנער הילדותי והגס על פניו? איך היצור הזחוח והעילג מפיק מוזיקה שמיימית, ודווקא הוא כושל בעוד לחן משמים? במסע של טירוף ושנאה עצמית, סליירי הנטרף מקנאה מתמסר ליצירת חייו הגדולה ביותר – להרוס את וולפגנג אמדיאוס מוצרט. 

 

ההצגה ״אמדיאוס״ לוקחת את הקהל למסע על זמני בנבכיה של נפש מיוסרת בין המשמים לשמיימי, ושואלת מה המחיר של גאונות?

דולי סיטי על פי ספרה המצליח של אורלי קסטל בלום בבימוי נתי בן חנן

יום אחד מוצאת דולי תינוק בתוך שקית זבל וכך היא הופכת לאמא. הכשרתה כרופאה עם תואר מפוקפק מאוניברסיטת קטמנדו, מאפשרת לה לנסות ולהגן על התינוק בדרכים שמסכנות את שלומו.

זהו סיפור על דולי, אל הוא גם סיפור על עיר, מראה אפוקליפטית של אישה אחת שדאגתה לבנה מעבירה אותה על דעתה. 

 

איך ג'ירפה ישנה - הצגת ילדים מאת ובבימויה של נטע שפיגלמן.

סיפור על אהבה בלתי אפשרית בין ג'ירפה לקרנף.

בסוואנה של אפריקה מתקיים ליקוי חמה שמבלבל את השעות ביום וכך נוצר מפגש ראשון, למרגלות האגם, בין ג'ירפה לקרנף. הם מתאהבים מיד אבל כשהם מתקרבים, מתגלים ההבדלים העצומים בניהם, שמקשים על התקשורת ועל היכולת להיפגש.

גם לשאר החיות יש מה להגיד על הזיווג החריג והם הופכים למושא ללעג והקנטות אבל דווקא בגלל מתיחה אכזרית הם מוצאים פתרון, מקום בו הם נפגשים בלי שהצורה השונה שלהם תפריע.

 

הנערה הדנית על פי ספרו של דיוויד אברשוף, בימוי: נועה רבן

כשאנחנו נישאים אנחנו מתחתנים עם שניים - בן או בת הזוג שאנחנו מפנטזים שיהיו לנו ובן או בת הזוג המציאותיים, בשלב מסוים צריך לוותר על אחד מהם.

״הנערה הדנית״ מציג חקירה נוקבת ומעוררת מחשבה של גילוי עצמי וחיפוש אחר אותנטיות בתוך חיי הנישואין.

זהו סיפור נישואין אמיץ ומעורר השראה של שתי נשים יוצאות דופן: לילי אלבה וגרטה וגנר המתמודדות עם גילוי עצמי מגדרי ותודעתי ועם חוסן מול נורמות חברתיות ומגבלות התקופה.

לילי אלבה השאירה מורשת בעלת השפעה עמוקה על הקהילה הטרנסג'נדרית והיא ממשיכה לעורר עד היום דיונים על זהות מגדרית, קבלה וזכויותיהם של אנשים טרנסג'נדרים.

 

הצגות חדשות של העונה ה-33 שעלו מוקדם יותר השנה:

"שלום, מלחמה" הצגה מוזיקלית להרמת המורל בבימויו של אמיר י. וולף, "סיראנו" מאת אדמון רוסטאן בבימויו של רימאס טומינאס, "ריצ'רד "III מאת ויליאם שייקספיר בבימויו של איתי טיראן.

 

ההצלחות מהעונות הקודמות ממשיכות לרוץ!

 

"האבות והאמהות" מאת מאיר שלו, "אנה קרנינה", "חומות של תקווה", "רודף העפיפונים", "אלף שמשות זוהרות", "השחף""התנצלויות פומביות", "מי כמוני" עם קאסט חדש וצעיר, וכמובן יצירות המופת של יבגני אריה: "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים", "הדיבוק", "כפר", "יאקיש ופופצ'ה". לצד הצגות הילדים המצליחות שלנו: מסעות אודיסאוס והאוצר מתחת לגשר.  

 

למועדי ההצגות והזמנת כרטיסים באתר או בטלפון 03-5157000

שדרות ירושלים 9 תל אביב-יפו.

   צילום דרור סיתהכל

מאת שרית יוכפז 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל,מאת שרית יוכפז

                                                    השקת גן לילי רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל, כשנחנך "גן לילי&...