יום ראשון, 30 ביוני 2019

הגבר של המחר הרב ד"ר מיכאל לייטמן- קבלה לעם. שרית יוכפז


הגבר של המחר
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

"אני עוזר בבית, זה לא מספיק?", שואל האב הישראלי, גבר שחוזר בערב מהעבודה, מתיישב לארוחת ערב עם המשפחה, ובדקות הספורות שנותרו לו לפני כיבוי האורות, מקריא לילדים סיפורים לפני השינה. נשיאה בנטל או זמן איכות? תלוי את מי מבני הזוג שואלים.

סקר מקיף שערך מגזין "בלייזר" בנושא האבהות הישראלית מגלה כי 39% מהאבות אינם אוספים את הילדים מהגן ומבית הספר, 45% מהגברים מחלקים זמנם בין הילדים לבין בהייה בטלפון הנייד, 16% מקריאים לילד סיפור על בסיס יומי לפני השינה ו-38% בלבד מסייעים לילדים בהכנת שיעורי הבית.
למעשה, התא המשפחתי עבר ועובר שינויים גדולים בדורות האחרונים, ומודל האבהות, ובכלל זה הגבריות, השתנה מן הקצה אל הקצה. בימי קדם, בתקופת אנשי המערות, יצאו הגברים לצוד והנשים ליקטו בשדות תוך שהן נושאות תינוקות בחיקן. המערה הייתה ביתה של האישה, בשעה שהגבר היה יוצא לצוד ולפרנס את המשפחה.

בעוד הגבר התרחק בהדרגה מגבולות ביתו, החל מטיפוס הרים ועד יציאה לחלל, הרי שהאישה מטבעה נותרה קשורה בחבל טבורה להולדת הילדים ולניהול של ענייני הבית השוטפים מסביב לשעון; עבודה מפרכת לא פחות מזו של הגבר.

בימינו טבע האדם שונה באופן קיצוני. הצרכים שלנו גדלים במהירות, והשינוי בולט גם בתפקודם של הגברים והנשים. כמו התהפכו היוצרות, ונשים קיבלו דחף מהטבע להיות "מאצ'ואיסטיות": נשים רבות מוותרות על חיי נישואין, מסתפקות במעט ילדים, מחפשות לצאת מחוץ לבית, לומדות, מתמקצעות והופכות להיות נשות קריירה.

והגבר? כבודו ומעמדו השתנו לחלוטין כתוצאה מהשינוי במעמד האישה. הוא כבר אינו מוצא מרחב שבו יפגין את גבריותו העוטה שריון. ההתפתחות הטכנולוגית המואצת נטרלה תפקודים גבריים רבים, והחברה אינה זקוקה עוד ל"אביר לוחם על סוס", אלא די לה בשיגור התקפות סייבר מהמחשב הנייד.
העולם השתנה מאוד ובתוך כך השתנו והתערבבו תפקידי הגבר והאישה – הן במשפחה, הן במקומות העבודה ובחברה בכלל. אם האֵם עובדת, האב אוסף את הילדים מהגן; אם האב מובטל האם עשויה למצוא את עצמה כמפרנסת העיקרית. עולם שונה בתכלית מזה שהכרנו בעבר. ולא לחינם נשים מסתגלות מהר יותר לעולם החדש. האישה כשירה יותר להתרגל לשינויים מהגבר. היא ניחנה בכישרון מהטבע.

עוד מוקדם לדבר על ההשלכות של השינויים הללו, כי החברה האנושית עומדת בפני שינויים גדולים, כולל נטייה לשוב למצב המשפחה הקדום. הטכנולוגיה המשתכללת תחייב לקיים סדר חברתי חדש. היא זו שלבסוף תיאלץ אותנו לשוב לסדר הקודם. כשהרובוטים והבינה המלאכותית יכבשו את מקומות העבודה שלנו, ומיליוני אנשים יישארו נטולי תעסוקה, אז מאין ברירה נפנה לבנייה מחדש של התא המשפחתי.
התנאים החדשים ידרשו מהגברים והנשים לערוך חשבון נפש על כללות מערכות היחסים ביניהם. אז, באופן טבעי, כל אחד יקבל על עצמו לבצע את הטוב ביותר לתועלת המשפחה.

חלוקת התפקידים תהיה כמעט שווה. גברים שאוהבים לבשל יבשלו, נשים שאוהבות לצאת ולהתפרנס מחוץ לבית יפרנסו – חלוקה גמישה ושווה. הגבר לא ירגיש אז נשי וחלש, אלא יחוש סיפוק רב; ירגיש מועיל ויפיק מעצמו את המיטב כדי לקיים את משפחתו. כרגע קשה לראות זאת, אבל זו דמות הגבר החדש.
התנוונות הגבר הישן, המאצ'ו בעל התכונות הגבריות המופגנות, מבליטה את תפקיד "הגבר של המחר". אולם מהות הגבר בחברה החדשה אינה מסתכמת בקבלת תפקידים ובביצוע מטלות – הן בבית הן במקום העבודה – אלא בהובלת האנושות למימוש תכליתה, להיות משפחה אחת.
כאן השוני המהותי בין גבר לאישה. לפי חכמת הקבלה, המילה "גבר" נגזרת מהמילה התגברות. כלומר, גבר הוא מי שמתגבר על רצונו האגואיסטי, מאמץ אליו את רצון הזולת, מזדהה עימו ואז מיישם את רצונו. לכלל הזה קוראים "ואהבת לרעך כמוך".

אם למשל לאחד יש כיסא וגם חברו רוצה לשבת עליו, והאחד מוותר על רצונו לטובת רצון האחר, זו התגברות. למה? כי אין לאדם רווח נקי מפעולת הוויתור. הרווח הוא דווקא בפעולת הנתינה. אם יש אינטרס סמוי אז זו לא פעולת נתינה, ואין כאן התגברות. בדוגמה הזאת, ובעוד עשרות, מין הנותן אינו משנה. לפי הטבע, בנפש כל אדם, גבר או אישה, יש כוחות גבריים וכוחות נשיים. לכן, אישה שתפעל בהתגברות תיקרא "גבר", וגבר שאינו מסוגל לפעול בהתגברות ייקרא "אישה", ולהיפך.
לכן, אם מצד אחד גבר פועל בדאגה לטובת המשפחה ומשלים בשוויון את תפקיד אישה, ומצד שני הוא פועל בהתגברות אמיתית ובהתחשבות והבנה כלפי הזולת – אז הוא פועל לפי המודל הקבלי של הגבר החדש.

****      
סרקו את הקוד, והישארו מעודכנים בתכנים שלנו בווטסאפ :
qrcode

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל,מאת שרית יוכפז

                                                    השקת גן לילי רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל, כשנחנך "גן לילי&...