יום ראשון, 30 ביוני 2019

כנס הרצליה נערך על ידי המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי*** מאת: שרית יוכפז



יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין בכנס הרצליה: "הביטול לא בוטל. אחרי ה-17.9 אותם צדדים ידברו על אותם נושאים". בנוגע לאהוד ברק: "ראש הממשלה הכושל ביותר בתולדות ישראל, מקווה שלא יעבור את אחוז החסימה"

היום נפתח כנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, בכנס דיבר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ואמר: " הביטול טרם בוטל .אחרי 17.9 אותם צדדים ידברו על אותם נושאים עליהם הם מסרים לדבר. היה עדיף לוותר יום השבתון הזה. תוך מספר ימים הנושא יהיה ברור. הרעיון של ביטול הבחירות הוא שלי. עוד לפני העברת החוק, ניסיתי לבטל את הבחירות. בשבועיים האחרונים התחלתי לשמוע קולות אחרים והתמלאתי תקווה כי אפשר להוביל מהלך. אין חוק, פסיקה או תקדימים ולכן יש התכנות למהלך כזה. לא איבדתי סופית את התקווה לפעמים השכל הישר צריך לעבוד.

עוד הוסיף ואמר כי: "חוקים פרסונאליים לא באים בחשבון, יש אשר נכשלו. יש דיבורים מעניינים ואין התכנות לחוק החסינות. כדאי להזכיר כי חשבתי כי חסינות של חברי פרלמנט אחד החוקים החשובים. הגיע הזמן לעסוק בהפרדת רשויות באופן ברור ורציני ואסור לערבב בין הנושאים".

אם לא אצליח אז נתחיל בבחירות. אנו רואים את ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל חוזר על הקונספציה בה ראשי המדינות ייפגשו וילחצו ידיים – כך נגיע לאינתיפאדה שנייה. את מחפשים שינוי לחזור לגישות אשר נכשלו. ברק היה שר ביטחון. שמאל אצלי היא לא קללה וגם ימין היא לא קללה. אני חושב כי הממשלה יכולה להיות של כמה וכמה גורמים. רק אם תהיה הסכמה עם המפלגה הגדולה ואליה יצטרפו שאר המפלגות נגיע להסכמה רחבה".

את נאום הפתיחה בכנס נשא שגריר מצרים בישראל חאלד עזמי שאמר : "הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יכול להיות בהמתנה עד שנפתור את שאר הבעיות באזור" והוסיף והדגיש כי:"  פתרון הסכסוך באמצעות פתרון כולל שמכיר בזכויותיהם של הפלסטינים למדינה עצמאית בגבולות 67, עם מזרח ירושלים כבירתה ועל בסיס שתי מדיניות לשני עמים, ותוך ביסוס הסכמים ותמיכה בינלאומית, והבטחת ביטחונה של ישראל - זה הפתרון. ההסדר הכולל צריך להתבסס על פתרון שתי המדינות הנחתם בין שני הצדדים ולא על-ידי החלטות בינלאומיות.

עוד הוסיף ואמר כי : "אנחנו מנווטים באזור סוער ואנו חייבים למצוא נתיב חדש להתמודד עם כל האתגרים השונים הקיימים כיום. מדיניותנו נטועה בשינוי אזורי כולל.

אנחנו עומדים בפני איומי טרור שפורחים באזורי המדינות שקרסו, כגון סוריה, תימן, עיראק ולוב, לא ניתן לאיומים אלו ולגורמים פלגניים לאיים על אזרחינו ועל האזור. אנו רוצים מזרח תיכון בטוח מאיומים ושאינו נתון לקיצוניות דתית או איומי טרור ולא לאיומי  נשק גרעיני."

בפתיחת הכנס אמר פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי הרצליה כי : " ערב מערכת בחירות שנייה בתוך חצי שנה, בעת שהמערכת הפוליטית נתונה במערבולת שכמותה לא זכורה לנו, וכשאי וודאות שורה בכל החזיתות – פנימיות וחיצוניות.

הכנס הזה יעסוק בסוגיות מרכזיות וחשובות מאין כמותן - סוגיות שהיינו רוצים לראות על סדר יומה של ממשלה פעילה ומתפקדת.

לכאוס הפוליטי יש מחיר מצטבר ואדיר, שאינו נותר בין כתלי משרדי הממשלה אלא מחלחל מטה אל כלל אזרחי המדינה.

המציאות הזו מקשה גם עלינו, במרכז הבינתחומי הרצליה, להגשים את מטרתנו העיקרית: הכשרת מנהיגות העתיד של מדינת ישראל.  הליבה הערכית שלנו ברורה ומתמצת בשתי מילים: חירות ואחריות. אנו, בבינתחומי ככלל ובכנס הזה בפרט, נמשיך לקדם את הערכים הדמוקרטיים שעליהם נוסדה מדינת ישראל."

כנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, הינו הכנס המרכזי בישראל בתחומי מדיניות וביטחון. הכנס מתקיים בין ה-30.6 ל-2.7 בראשותו של אלוף (מיל') עמוס גלעד ובהשתתפותם של אורחים ודוברים בכירים מהארץ ומהעולם. בין השאר הכנס מתמקד בסוגיות מרכזיות של ביטחון הלאומי – האם ישראל תנצח במלחמה הבאה? האם ישנם בקיעים בקונצנזוס התמיכה האמריקאית? האם עברנו את נקודת האל חזור לקראת מדינה אחת? ובוחן את האתגרים והסוגיות המרכזיות בזירה האזורית ובזירה הגלובאלית במושבים שיעסקו בנושאים כגון: איראן - הניתן להחזיר את השד לבקבוק? העימות בין המעצמות, האם רוסיה מהווה עמית או יריב במעורבותה במזרח התיכון? השינויים החלים באירופה וכיצד משפיעים על ישראל ועוד. במקביל הכנס השנה כולל גם סוגיות הקשורות לחוסן הלאומי של ישראל, שיהיה אקטואלי במיוחד בעת הנוכחית כגון: ישראל כמדינת חוק דמוקרטית – האם סוף עידן? מצבה של מערכת הבריאות בישראל והאם המדינה החליטה לוותר על מערכת הבריאות? וכן יעסוק גם בפערים ובשסעים בחברה הישראלית, בחברה הערבית בישראל ועוד. בכנס תוצג גם הערכת מצב אסטרטגית מלאה ע"י אלוף (מיל') עמוס גלעד.

נשיא המדינה רובי ריבלין בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי: 
"מאז הקמתה של מדינת ישראל למרות שלא הייתה לנו חוקה, הייתה לנו מערכת שנחשבה לחוקתית. אחנו נמצאים במצב של ליקוי שיכול להוביל לכיבוי אורות. לא רוצה להביע עמדה - אלא חשש כמו כל אזרח במדינה, שלא רוצה לחיות במדינה לא דמוקרטית"

ריבלין התייחס בתחילת דבריו למעמדו ותפקידו בעת הנוכחית ואמר: "למגדלור הרבה יותר קל לבלוט באפלה" ואף התייחס לבחירות החוזרות "הולכים לבחירות כאשר יכול להיות תוצאה חוזרת של אותה בעיה פוליטית"

נשיא המדינה דיבר לפני זמן בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי ואמר: "בין בחירות לבחירות - הריבון במדינת ישראל הוא הציבור. היום מתחילות להישאל שאלות על המערכת ועל האופי הערכי והחוקתי שבו אנחנו חיים. המערכת החוקתית הייתה בהרבה מקרים לצנינים בעיני רבים. לא רוצה להביע עמדה - אלא חשש כמו כל אזרח במדינה, שלא רוצה לחיות במדינה לא דמוקרטית. חשוב שהכנסת תבין זאת. שוויון בפני החוק הוא נשמת אפה של כל דמוקרטיה - אין עדיפים ואין מופלים."

בהתייחסו למצב הביטחוני ולקורה בגבול עזה אמר ריבלין: "מה שמתחולל בעזה יהודה ושומרון והרשות הפלסטינאית מסתכלת וצופה, יש סכנה שעזה ומה שקורה בה תחדור ליהודה ושומרון. אנחנו צריכים להתחיל ולהבין איך אנחנו חיים יחד, לא יכולים לפתור הבעיה של השיבה, ירושלים או בקעת הירדן באמירה כזו או אחרת, אנחנו צריכים לבוא ולהתחיל לדבר אחד עם השני ולהבין שאנו חיים כאן יחד."



תוכנייה מקוצרת:

תוכנייה מלאה:






מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל,מאת שרית יוכפז

                                                    השקת גן לילי רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל, כשנחנך "גן לילי&...